23 okt. 2014

Hopp i hösten

Förra veckan följde jag med till stallet för att fota Diana och Viking! Vi tog lite höstbilder i skogen och sen hoppade de lite. Ljuset var inte det bästa och jag fick kämpa för att få bra bilder. Och tyvärr så blev det inga bra bilder trots att jag försökte så hårt, buhuu. :(

Olin viime viikolla kuvaamassa Dianaa ja Vikingiä. Otettiin vähän syyskuvia metsästä ja sitten oli vuorossa vähän hyppelyä. Valo ei ollut paras mahdollinen ja sain tapella kameran asetusten kanssa. Valitettavasti yritystä ei palkittu ja kuvista tuli aika heikkolaatuisia. :(







Det här är mitt favoritkort på Viking. Hon är så vacker!

Tää on mun lempikuva Vikingistä. Se on niin kaunis!



Vi tyckte att den här bilden är så himla rolig, Viking ser ut som en gunghäst!

Tää kuva oli meidän mielestä tosi hauska, Viking näyttää ihan keinuhevoselta!



Övningen var väldigt enkel i teori, men jätte nyttig och jag tycker att den faktiskt var svår! Det var olika små hinder, en rak linje med tre och sen kunde man rida en båge också. Jag vet inte hur långt mellanrum det var men tanken var att rida med 6, 5 och 4 galoppsprång.

Harjoitus oli teoriassa simppeli, mutta todela hyödyllinen ja mun mielestä se vaikutti kyllä vaikealta! Esteet olivat ihan pieniä. Yhdellä linjalla oli kolme estettä ja sitten sivussa pari joiden kautta pystyi tekemään kaarteen. En tiedä kuinka pitkät välit olivat, mutta ajatus oli ratsastaa välit 6, 5 ja 4 laukalla.


Som avslutning hoppade de två gånger ett lite större hinder. Kanske ca 120 cm?

Lopetukseksi he hyppäsivät vielä pari kertaa vähän isomman esteen. Ehkä n. 120 cm?


Jag ska rida på lördag, men just nu sitter jag hemma med en känsla att jag kommer att bli sjuk. Hoppas det går över! Det är så drygt att åka kommunalt så här på hösten, man bara samlar på sig alla bakterier från tunnelbanan och bussen. Jag kommer ihåg när jag bodde i Finland och kunde ta bilen till jobbet. Då var jag väldigt sällan sjuk! Tyvärr är det helt värdelöst att åka bil in till stan här, det går mycket snabbare och smidigare i rusningstrafik med buss. :)

Jag kom förresten på en jätte kul idé för ett inlägg! Vad sägs om jag kartlägger och berättar om hästbutiker här i Stockholm? Jag vet dock inte när jag har tid att åka runt till alla, men jag får göra lite åt taget. Det skulle vara väldigt nyttigt för mig också (men kanske inte för min plånbok).

Är det någon som kommer till Sweden International Horse Show i slutet av november? Jag är så taggad! Jag tycker att det är tråkigt att jag missade HIHS för andra gången i raden, men tävlingen här i Sverige är mycket bättre på alla sätt (billigare biljetter, bättre expo, bättre anläggning). Vi ska gå med Diana på torsdag och sen funderar jag fortfarande om jag går på lördag eller söndag. Orkar inte vänta! Du kan läsa mer här. 

Tarkoituksena olisi ratsastaa lauantaina, mutta just nyt istun kotona ja olo on kuin tulisin kipeäksi. Toivottavasti se menee ohi! Ihan perseestä matkustaa julkisilla näin syksyllä. Tuntuu kuin kaikki pöpöt tarttuvat kiinni metrossa ja bussissa. Muistan kun asuin Suomessa ja pystyin menemään töihin autolla. Silloin olin todella harvoin kipeä! Valitettavasti täällä on aivan turha mennä keskustaan autolla, bussilla sinne pääsee nopeammin ja helpommin ruuhka-aikana. :)

Mulle tuli muuten yksi super hyvä postausidea mieleen! Mitä sanotte jos laitan kartalle ja kerron Tukholman hevostarvikeliikkeistä? En tosin tiedä milloin mulla on aikaa käydä niissä, täytyy käydä vähän kerrallaan. Se olisi mullekin hyödyllistä, tosin lompakko saattaa olla eri mieltä.

Onko joku teistä tulossa Sweden International Horse Showhun mikä järjestetään marraskuun lopussa? Olen siitä todella innoissani! Harmittaa kun jäi toista vuotta peräkkäin HIHS välistä, mutta toisaalta nämä Ruotsin kisat ovat paljon paremmat kaikella tavalla (halvemmat liput, parempi expo, paremmat puitteet). Menemme Dianan kanssa torstaina, ja lisäksi olen menossa joko lauantaina tai sunnuntaina, en ole vielä päättänyt. En malttaisi odottaa! Voit lukea lisää täältä.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar