4 aug. 2016

Norway - The road trip

Holmenkollen/Oslo / Notodden

Norja lyhyesti: Kaunis maa, märkää, upeat maisemat ja pitkät välimatkat - ei kilometrien takia vaan huonojen ja pienten teiden takia.

Olimme viikon mittaisella road tripillä Norjassa ja voin sanoa rakastuneeni. Joka paikassa oli niin uskomattoman kaunista! Alla olevasta kartasta näkyy meidän reitti. Yhteensä tuli ajettua noin 2100 km. Yövyimme ensimmäisen ja viimeisen yön hotellissa Oslossa, yhden yön Oddassa Trolltungan alla autossa, sitten yksi yö Eidfjordissa hotellissa ja vielä ennen Osloon paluuta Aurdalissa teltassa yksi yö.

Oslo oli todella kiva pieni kaupunki, jotain Helsingin ja Tukholman väliltä. Reissun pääkohteena oli vaellus Trolltungalle - ikimuistoinen, todella rankka ja märkä kokemus. Oslosta ja Trolltungasta teen vielä omat postaukset. :)

Notodden

Oslon jälkeen välietappina oli Notodden ja siellä oleva Heddal Stavkyrkje, 1300-luvulla rakennettu sauvakirkko. Näin tämän alunperin Matilden Instagramissa ja pakkohan sinne oli päästä paikan päälle, ihan mielettömän upea paikka! Vanha kirkko huokui historiaa ja mystiikkaa.

Haukelifjell

Notoddenista jatkoimme vuorten yli Norjan länsipuolelle. Maisemat matkan varrella olivat henkeäsalpaavan upeita!

Vesiputous ennen Oddaa
Skjeggedal

Saavuimme perille Oddaan/Skjeggedaliin vähän myöhemmin kuin oli tarkoitus. Alunperin olimme ajatelleet tekevämme ensimmäisen nousun illalla ja pystyttää teltta ylös vuorelle. Pimeä kuitenkin lähestyi, joten yövyimme autossa. Kerron myöhemmin lisää Trolltungan vaelluksesta omassa postauksessa! :)

Odda
Kun pyydät miestäsi ottamaan kuvan ja ainut kuva näyttää tältä. :D

Olimme aivan kuolemanväsyneet ja rikkipuhkipoikki vuoriseikkailun jälkeen. Mikään ei ole koskaan maistunut yhtä hyvältä kuin tuolloin syömäni rasvainen, ylihintainen pizza. :D Olimme ajatelleet pystyttää teltan jonnekin matkan varrelle, mutta sen sijaan päädyimme selaamaan Hotels.comia ja löysimme vapaan hotellihuoneen kohtalaisen matkan päästä Norheimsundista. En ole varmaan koskaan nukkunut yhtä sikeästi kuin tuona yönä! Seuraavana päivänä matka jatkui, ja matkan varrella pysähdyimme tämän suuren vesiputouksen luokse.

Eidfjord

Norheimsundista lähdimme ylittämään vuoria länteen päin. Pysähdyimme ihailemaan maisemia  ja syömään lounasta Eidfjordissa. :) Vuonomaisema on kyllä varmaan kauneinta mitä olen hetkeen nähnyt. Harmi kun satoi oikeastaan koko se aika mitä tuolla länsipuolella olimme. :(

Korkealla!
Hardangerjøkulen
Haugastøl

Gol

Vähän alempana vuoristossa oli joka paikassa puolivillejä lampaita. Ne kulkivat kellot kilkattaen ihan vapaina pitkin tien pientareita. Aivan ihania! :D

Clas Ohlsonin 995 kruunun teltta pääsi käyttöön jopa yhden kerran kurvattuamme Aurdalin leirintäalueelle. Mähän en siis todellakaan ole mikään telttaihminen, mutta pitäähän sitäkin joskus kokeilla. :D Paikka oli mielettömän kaunis ja sadekin taukosi. En ihan ymmärrä tuota leirintäalue-elämää ja koko kesän vieri vieren asuntovaunussa kökkimistä, mutta hupinsa kullakin. ;)

Aurdal

Vaelluksen jälkeen kaikki omat lämpimät vaatteeni olivat kuraisia ja litimärkiä joten kävin miehen matkalaukulla. Huomatkaa tyylikäs yhdistelmä villasukat-ballerinat. ;)

Yö teltassa ei kyllä ihan vastannut odotuksia. Leirintäalueen keski-ikäiset vakioasiakkaat bilettivät aamu viiteen asti popittaen ysärihittejä ja mä en saanut siltä mekastukselta enkä kylmyydeltä nukuttua. Lopulta torkuin pari tuntia... Pirteenä sitten ysiltä istumaan autoon, onneksi en sentään joutunut ajamaan. :D

Bongasimme myös tämän hienon keskiaikaisen kirkon matkan varrelta, Reinlistä. Pystyin hyvin kuvittelemaan Flokin, Ragnarin, Lagerthan ja kumppanit tuonne sisään... ;)

Matkan viimeinen etappi oli Oslo. Meillä kävi vähän hassusti (tai oikeastaan erittäin mukavasti) hotellin kanssa. Olin varannut perus huoneen Clarionista jossa ei sitten toiminut ilmanvaihto ollenkaan ja vessa oli törkeässä kunnossa. Kävin ilmoittamassa asiasta respaan jonka työntekijä antoi meille tilalle uuden huoneen joka olikin parvekkeellinen minisviitti. Aika kiva lopetus lomalle. :D

Nämä hetket kun suomalaisena jokin asia vähän naurattaa.

Neljän viikon loma on mennyt ihan luvattoman nopeasti ja maanantaina pitäisi palata takaisin töihin. :( Aina sen lomalta paluun jotenkin kestää mutta pakko myöntää, että vähän pistää masentamaan kun seuraava loma on hyvällä tuurilla sitten joskus helmikuussa. Byääh.

Onko sinulla ollut kiva kesäloma? :)