5 aug. 2018

Maaiken luona


Niin se vain aika rientää. Milloinkohan olen viimeksi kertonut Maaiken ratsastuksesta, varmaan vuosi sitten? Apua. Kävin kyllä talven ja kevään aikana liikuttamassa sitä satunnaisesti, keväällä jopa kerran valmennuksesta, mutta näistä kerroista ei tullut mainintaa blogiin jostain syystä. Ehkä siksi, ettei tämä enää ole päiväkirjamainen ratsastusblogi, vaan enemmän kuvia fiilistelevä ja ajatuksesta toiseen rönsyilevä aikuisen heppatytön ajanviete? :)

Kesä tarkoittaa kuitenkin lomaa, hyviä säitä, enemmän aikaa - ehdinpä siis myös Maaiken luokse muutaman kerran! Olen tämän kertonut joskus aiemmin, varmaan silloin kun vähensin Maaiken ratsastusta, mutta me siis asutaan nykyään 70 km päässä Maaikesta ja mulla on kalenteri melko täysi Rinkin ja Mutterin kanssa. Pitkiin työpäiviin on vaikea siis mahduttaa tunti per suunta tallille ajaminen, joten Maaike on valitettavasti saanut jäädä hieman unohduksiin vaikka se on omistaja välillä kyseleekin ehtisinkö käymään. Vielä reilu vuosi sitten pääsin käymään useamman kerran kuukaudessa kun mieheni oli matkan varrella töissä, jolloin pystyin lähtemään suoraan töistä ja jatkamaan siitä autolla tallille vain noin 20 minuutin verran. Nyt ei kuitenkaan ole tähän mahdollisuutta, joten Maaiken tapaaminen on harvinaista herkkua.

Tiesittehän muuten, että Maaike on tiineenä? <3 Isä on uljas Elias 494, tällä hetkellä GP:tä kisaava ruotsalaisomistuksessa oleva 9-vuotias KFPS friisiori. Nähtiin Elias livenä tammikuussa Hollannissa, ja se on NIIN sairaan upea hevonen, etteivät sanat riitä. Marc-Peter Spahn ratsastaa sitä niin eleettömän ja kevyen näköisesti. Tässä ratsukossa on niin paljon inspiraatiota itselleni.

Kiinnostuneille pari videota Eliaksesta:
Video 1 (Tammikuu 2017)
Video 2 (Vuodelta 2016)



Kävin Maaiken luona kahdesti viime kuluneen viikon aikana. Pakko myöntää, että olen hukannut tatsin sen ratsastukseen täysin. Perjantaina meni ihan kivasti, Maaike tuntui ravissa paljon paremmalta kuin ennen, mutta laukassa oli ehdottomasti työstämistä. Kuten on ollut nämä kolme vuotta mitä sitä olen ratsastanut. Laukka tulee varmaan aina olemaan Maaiken heikoin askellaji.

Maanantaina, jolloin myös nämä kuvat on otettu, tuntui koko ratsastus menevän ihan penkin alle. En saanut edes sitä vähää hyvää fiilistä, mitä edellisellä kerralla. Ratsastin ensin kentällä, mutta siellä Maaike oli jotenkin hysteerisen ja epäkeskittyneen oloinen, joten menimme maneesiin lopputreenin ajaksi. Näkyyhän se näistä kuvistakin, että keskittyminen oli hukassa ja hevonen jännittynyt. Neljä seinän sisällä meni parani hieman, mutta laukka tuntui silti täysin nelitahtiselta/tahdittomalta. En tiedä, ehkä se on aina ollut tuollainen, ja nyt olen vain tottunut Rinkin super ilmavaan ja isoon laukkaan. Jopa mieheni, joka ei hevosista niin paljoa ymmärrä, sanoi Maaiken näyttävän melkein tavalliselta hevoselta nyt kun hän on tottunut kuvaamaan enemmän Rinkiä. :D


Maaikella paras verkkatyyli on laukata pitkin ohjin reipasta laukkaa kentän tai maneesin ympäri! :





Menen aina ihan ihmeelliselle banaanille selästä Maaikea ratsastaessa. Olen työstänyt keskivartalon tukea nyt viimeisimmät puoli vuotta ihan täysillä, mielestäni myös kehittynyt siinä hyvin eikä meno  enää ihan aina näytä banaanilta. En tiedä mikä Maaikessa sen tekee, ei sillä ole mitenkään isot liikkeet tai muuta. Voi olla satula, en saa istuntaa sen kanssa hyväksi sillä tuo 18" satula tuntuu hirveän isolta ja leveältä istua.








Tästä ilmeestä en sitten tiedä yhtään mikä meni vikaan, Maaike näyttää olevan menossa täysillä korva tötterölla ja itse näemmä pyydän apua korkeemmilta voimilta. xD




Oli kyllä ihana nähdä Maaikea, mutta pakko myöntää etten enää nauti sen ratsastamisesta kuten ennen. Se toimii niin erilailla Rinkiin ja Mutteriin verrattuna, jotka molemmat ovat "omien säätöjeni" mukaisia kun olen niiden pääasiallinen ratsastaja. Ja Maaikella käyn niiiin harvoin, että ehdin unohtamaan sen niksit. Sanoinkin miehelleni, että onko mun enää edes järkeä ajaa 70 km/suunta vain todetakseni, ettei tälläkään kerralla mennyt niin hyvin kuin olisin halunnut. En tiedä, se on ihana hevonen ja varsinkin maastoilu sen kanssa on ihan parasta! <3 Jatkan varmaan samalla tahdilla, eli kerran kuukaudessa tai kahdessa. Kohtahan Maaiken vatsakin alkaa kasvamaan, aika kauan tammoilla vissiin ratsastetaan ainakin kevyesti, mutta jossain vaiheessahan se jää täysin mammalomalle ja sitten jännitetäänkin varsan syntymistä... <3 

Päivän ratsastusasu - ROTD (riding outfit of the day)!
Kypärä - Back on Track EQ3
Paita - Casall
Hanskat - Roeckl Montreal
Vyö - GhoDho Cruelty Free*
Housut - GhoDho Elara*
Saappaat - Kingsley Olbia*
Kannusremmit - Kingsley*
Kannukset - Lorenzini*

(*Tuote saatu tai alennus kaupallisen someyhteistyön kautta.)

1 aug. 2018

Snö 4 kuukautta!


Snö
(Wisexs Akihiro Son of China Girl)
Syntynyt 30.3.2018
i. JV-16 Snösnos Junior Grandson of Zimba
e. SE FI Ch Pianellas China Girl

Noin 30 cm korkea, paino 4,3 kg. Pienestä pumpulipallosta on kasvanut hieno nuori mies! Niin rakas tyyppi, ihan paras asia maailmassa. En voisi olla onnellisempi, että saimme tämän pennun meidän perheeseen. Se on kiltti, sosiaalinen, ystävällinen, villi, hieman ujo mutta nopeasti lämpeävä, leikkisä ja tottelevainen. Tai niin tottelevainen kuin 4 kuukautta vanha pentu voi olla. Remmissä ulkoilu sujuu hyvin, luoksetulo on iskostunut hienosti päähän, temppuja se osaa päälle 10, "melkein" sisäsiisti, nukkuu yöt läpi, hampaiden pesu, kynsien leikkaaminen ja harjaaminen onnistuu (tosin ei riehakkana, pitää odottaa hieman väsymistä ;)), se viihtyy yksin kotona erinomaisesti vaikka viisi tuntia putkeen, tykkää matkustaa autossa, metro/juna/bussimatkat ovat myös sujuneet hyvin ja mitähän vielä...

Ainut miinus on piilokives (tai "sitä ei ehkä ole ollenkaan"-kives), eletään toivossa vielä muutama kuukausi, aluksi se ei haitannut yhtään mutta nyt on alkanut pikku hiljaa harmittamaan sillä Snön suku on sen verran hyvä ja näyttää siitäkin hieno yksilö kasvavan, että olisihan se jossain näyttelykinkereissä voinut olla hauskaa käydä näyttämässä. No, panostetaan me sitten entistä enemmän sporttisen kotikoiran elämään ja mahdolliseen agilityuraan, tai ainakin -harrastukseen. :)

Psst - Olen kuvannut nämä kuvat mun 50mm/1.4 putkella ja voin sanoa, että eläväisen koiranpennun kuvaaminen kiinteällä putkella on ihan kamalaa. :D






















30 juli 2018

Ihan lomalla! (Paitsi Rink, jolla virtaa piisaa...)


No nyt on lomailtu, vielä viikko jäljellä. Eipä ole tarvinnut lähteä kotikaupunkia pidemmälle, kun täälläkin on kuumempaa kuin Kreikassa. Suomessa tuli käytyä pitkän viikonlopun verran, ja sielläkin ruskettui paremmin kuin millään etelänlomalla olen aiemmin saanut väriä. Kerrostalokämpässä on trooppisen lämmin, ilmankosteus kun on 99%. Ilmastointilaitteen perään on turha haikailla sillä mokomat ovat myyty koko Ruotsissa täysin loppuun. Pienistä eristä tuulettimia käydään kamala taistelu, mieheni mukaanlukien ja onnistui hankkimaan meille metrin korkuisen tornituulettimen. Ei se paljoa auta, mutta tyhjää parempi.

Tässä kuumuudessa ei ole hirveästi tehnyt mieli tietokonetta avata - oma Macbookin läppärini on sen verran vanha, että se kuumenee ihan sairaan paljon varsinkin kuvia käsitellessä. Suomiviikonlopun hääkuvat odottavat karsimista, onneksi hääpari on häämatkalla enkä luvannut toimittaa kaikkia kuvia ennen kuin ehkä syksyn aikana (perheen sisällä se ei ole niin justiinsa). 

Heppojen kanssa kuumuus on aika hirveää, päivälämpötila +32 kun ei ole ihan otollinen treenaamiseen. Onneksi maneesi on viileä (okei, ehkä 25 astetta) aamuisin 10 asti ja illalla voi (ehkä) ratsastaa puoli ysin jälkeen, jos paarmat ja kärpäset eivät haittaa. Tätä kesää tullaan kyllä muistelemaan pitkään, onhan tämä Ruotsin kuumin ja kuivin kesä sitten SMHI:n mittaustilastojen aloittamisen jälkeen - eli noin 260 vuoteen. Nautitaan (tai kärsitään... ;)) vielä kun voidaan, kyllä kohta taas kylmenee ja sataa!



Rinkillä tammoja riittää, hyvä kun sen kanssa ehtii/voi muuta "treeniä" tehdä... :D Oriasemalla käydään 1-3 kertaa viikossa, matkaa sinne on 1 h/suunta ja reissussa menee usein jos ei koko päivä niin sen verran aikaa ettei niinä päivinä oikein viitsi/jaksa (hevosen kannalta siis) tehdä muuta. En tiedä tarkkaa määrää tammoja, mutta on niitä varmaan jo ainakin kymmenisen verran. <3

Oriasemalta tiedoitetaan aina samana aamuna mikä on tamman tilanne, joten omistaja on ollut kytiksellä aika tarkkana nyt useamman kuukauden. Tämä tietysti tarkoittaa sitä, että välillä tulee yllätyslähtöjä "mun" ratsastuspäivinä. Treeni on siis ollut hieman katkonaista ja nytkin Rink oli ollut liikkumatta ratsastajan alla 1,5 viikkoa. Jännitystä ilmassa siis. ;) 




Rink oli aika jännittynyt eilisen ratsastuksen aluksi, ei siis pääkopastaan vaan jotenkin se oli vähän jumisen oloinen koko hevonen enkä oikein saanut siitä liikettä tai rentoa fiilistä irti. Tyypillistä, ajattelin, just kun sain mieheni mukaan kuvaajaksi uusia sponsorivaatteita kuvaamaan (Välihuomio, en muuten olisi tässä kuumuudessa ratsastanut pitkähihaisella, mutta kun sellainen sieltä paketista tuli niin onhan niitä kuvia pakko saada... ;)). Selkään tuntuva fiilis oli siis kaikkea muuta kuin hyvä, mutta yritin paineistaa mahd. vähän ja vain ratsastaa rennosti eteen, volteilla pehmitellä ja herätellä siirtymisillä.

Oli kuuma, joten en kyllä ollut varautunut sellaiseen ruutitynnyriin mitä Rink sitten loppujen lopuksi oli. Ajattelin toisen laukannoston jälkeen, että no otetaan vielä yksi kunnollinen nosto ja sitten vain rennot loppuravit. Mitä vielä, Rink syttyi siitä kuin dynamiitti ja pyysi sitten saada laukata hieman enemmän kuin ajatus oli. Rink on siitä ihana, että vaikka sillä on energiaa ja menohaluja, kuuntelee se kuitenkin melko hyvin ja voin hyvin säädellä laukan vauhtia, siirtymisiä ja vaikka välissä kävelläkin pitkin ohjin.





Siinä vähän kaasutellaan pitkällä sivulla. :D






Väliravit olivat hieman... Reippaat...







Mieskin siinä naureskeli, että mikä sille tuli ja harmitteli ettei saanut pahimpia ryntäyslaukannostoja ja sitä reippainta laukkapätkää videolle. :D Miten siitä tollainen tuli? Nykyään se varmaan kauhistelun sijaan jatkaisi kuvaamista jos mätkähtäisin alas selästä... No jonkinlaisen lyhyen videonpätkän se sai ikuistettua, näkyy kyllä valmennuksen puute tuossa perunasäkkimäisessä istunnassani. Kurinpalautus tapahtuu muutaman viikon sisällä, kunhan valmentajamme kesäloma on ohi. ;)





Lopuksi harjoittelimme vielä hieman harjoitusravia, pysähdyksiä ja liikkeelle lähtöjä. Pysähdykset Rink tekee loistavan hienosti, liikkeelle lähdöt hieman kiemurrellen ja välillä pitää auttaa äänellä. Kyllä kai se siitä. Ei ehkä koulukilpailutyylikkäästi, mutta otetaan mahdolliset syksyn startit treenin kannalta. Ja ehtiihän niihinkin vielä treenata. ;)


Päivän asu:
Kypärä - Back on Track EQ3
Paita - GhoDho Alia*
Vyö - GhoDho Cruelty Free *
Hanskat - Roeckl Montreal
Housut - GhoDho Elara*
Saappaat - Kingsley Olbia*

(*Tuote saatu tai alennus kaupallisen someyhteistyön kautta.)