5 jan. 2016

Mennyt 2015 ja tuleva 2016

"Now I've had the time of my life
No I never felt like this before"

Tein viime vuonna tämän vuosimuistelopostauksen kahdessa osassa (osa 1, osa 2) mutta nyt en jaksa täyttää blogia tällä aiheella tämän enempää joten tässä on koko viime vuosi samassa ja vielä tulevan vuoden vuoden suunnitelmat... Kilometripostaus, pahoittelut nirppiksille ja peukku ylös niille reippaille jotka jaksavat kahlata koko litanjan läpi. ;)

Heti alkuun voisin kuitenkin kertoa tästä vähän ajankohtaisemmasta asiasta eli VUOSI 2016.

Förra året gjorde jag sånt här inlägg i två delar (del 1, del 2) men nu vill jag inte fylla bloggen med det här ämnet mer än nödvändigt så här har ni hela året i ett inlägg samt planerna inför det kommande året. Ett jätte långt inlägg jag vet, förlåt för dom som tycker att det är jobbigt och tummen upp för dom tappra och modiga som orkar läsa igenom allt. ;)

Men jag börjar med att berätta vad året 2016 för med sig.

Mitä tapahtuu? - Vad händer?

Öö... Sen kun itse tietäisin. ;) Mitään isoja tai ihmeellisiä suunnitelmia meillä ei oikeastaan ole, ei siviilissä eikä heppaelämässä. Tai no, suunnitelmia kyllä on mutta en tiedä mitkä niistä käyvät toteen. Matkustamista on tarkoitus harrastaa jonkin verran jo ihan tässä kuussa kun pitäisi uskaltautua kuuden tunnin lennolle, kääk... Suomeen menoa me ei olla suunniteltu yhtään mutta ehkä kerran nyt keväällä ja sitten kesällä myös se perus "pakollinen" Suomimatka. Haaveissa olisi myös tehdä road trip Norjaan. Loppuvuotta en olekaan sitten jaksanut vielä ajatella. :)

Hmm, om jag ändå visste själv det. ;) Vi har inga jätte stora planer, varken i hästlivet eller den vanliga vardagen. Eller jo, visst har vi planer men jag vet inte vilka som kommer att bli sant. Vi ska resa lite redan den här månaden, det blir ett sex timmar långt flyg, HJÄLP!! Det finns inga planer att åka till Finland men det blir nog nån gång i vår och sen på sommaren den där resan man "måste" göra. Och sen önskar jag att vi kommer iväg på en road trip till Norge. Resten av året vet jag inte vad som händer. :)

Hevospuoli? - Hästeriet?

Topanga on nyt tosiaan virallisesti mun (puoli)ylläpitohevonen. Mitään konkreettisia muutoksia se ei tuo tullessaan, ihan samalla tavalla jatkan sen ratsastamista 3-5 kertaa viikossa. Nyt kun se on kunnolla takaisin treenissä niin olisi tarkoitus valmentautua vähintään pari kertaa kuukaudessa kouluratsastuksessa ja pikkuhiljaa alkaa suunnittelemaan ensimmäistä kilpailustarttia. Jos se sinne asti pysyy terveenä. :)
Maaikella jatkan samalla lailla kuin tähän asti, eli ratsastan sitä epäsäännöllisen säännöllisesti, kun on tarvetta. Sovittiin kuitenkin omistajan kanssa, että käyn vähintään joka toinen viikko jotta touch pysyy yllä. Maaikella olisi tarkoitus myös (ehkä, joskus jos aikataulut sopivat yhteen) käydä kouluvalmennuksissa. :) Ja ehkä kisata. Katsotaan. :)

Muita vakkariheppoja mulla ei nyt (onneksi, t. krooninen aikapula) ole mutta hihasta nyitään vähän väliä joten mistä sitä tietää... Topangan omistajan toista hevosta Sagaponackia mun on vissiin tarkoitus alkaa liikuttelemaan silloin tällöin jos tarve on.

Valokuvauksesta kirjoitinkin erillisen vuosikatsauksen ja samaan syssyyn mainitsin pari sanaa suunnitelmista sen suhteen. Tavoitteena on tietysti päästä kuvaamaan mahdollisimman paljon! :)

Nu är ju Topanga officiellt min (halv)foderhäst. Det innebär inga konkreta förändringar i vardagen, jag kommer att fortsätta rida henne 3-5 gånger i veckan. Nu är hon ju igång ordentligt och då har vi som mål att träna dressyr för instruktör minst några gånger i månaden och sen så småningom ska vi planera in vår första tävlingsstart! Om hon håller sig frisk fram tills dess. :)
Med Maaike kommer jag fortsätta likadant som hittills, alltså rida henne då och då när det behövs. Vi planerade dock med ägaren att jag måste rida henne minst varannan vecka så att jag håller igång ridningen på henne. Och det kan hända (kanske, om allt klaffar) att jag får rida för en instruktör med henne också. Och kanske tävla. Vi får se. :)

Just i nuläget har jag inga andra hästar som jag rider (vilken tur, hälsningar tidsbrist) men jag får ganska ofta förfrågningar så man vet ju aldrig... Jag ska kanske börja rida Topangas bror Sagaponack ibland om det behövs.

Jag skrev ett separat inlägg om mitt fotograferingsår och nämnde några planer för det kommande året. Målet är ju att få fota så mycket som möjligt! :)


TAMMIKUU - JANUARI

Alkukuusta teimme lyhyen reissun Suomeen. Topanga oli päässyt vähän isompaan sairastarhaan ja raukka kasvattanut kunnon nallekarhutalviturkin. Kipeistä hevosista kyllästyneenä kävin kokeilemassa pariin kertaan yhtä nuorta pv-ruunaa mutta se ei ollut mulle sopiva. Viking toipui ja sillä pääsi kävelemään selästä käsin. Loppukuusta olimme pari viikkoa Teneriffalla ja kävin mm. ratsastamassa ja sukeltamassa.

I början av månaden hälsade vi på i Finland. Topanga fick äntligen komma ut i en lite större sjukhage och hon hade växt en jätte tjock nallebjörnpäls... Jag var lite trött på sjuka hästar så jag provred en ung valack några gånger men han passade inte mig. Viking blev bättre och vi fick börja skritta henne uppsittande. I slutet av månaden åkte vi till Teneriffa och var där två veckor. Vi gjorde massor av olika aktiviteter, bl.a. var jag och red och dök med sköldpaddor. Ascoolt!


HELMIKUU - FEBRUARI

Helmikuu oli näköjään sellainen perus tylsä talvikuukausi haha. :D Tai no tylsä ja tylsä, muutimme uuteen kotiin jos ei muuta. Ihanaan pieneen omakotitaloon Tukholman saaristoon! :) Teimme tänne pientä remppaa, maalasimme ja tapetoimme mm. makuuhuoneen kamalan väriset seinät (yksi ruotseenpunainen seinä, kaksi likaisen valkoista ja yksi kusenkeltainen). Täällä oli lunta muutaman viikon ajan ja pääsin Vikingillä lumimaastoon.

Det ser ut som februari var en vanlig tråkig vintermånad haha. :D Eller kanske inte så tråkig, vi flyttade till vårt nya hem. En härlig liten villa i Stockholms skärgård! :) Vi fick renovera lite, bl.a. så målade och tapetserade vi sovrummet som hade äckliga färger från början (rött, smutsvitt och pissgult). Vi hade snö i några veckors tid och jag fick rida ut med Viking i det härliga vinterlandskapet.


MAALISKUU - MARS

Maaliskuun ehdoton kohokohta oli matka Åreen! En ollut käynyt siellä aikaisemmin joten odotukset olivat korkealla. Valitettavasti vähäluminen talvi vaikutti myös Pohjois-Ruotsin lumimaisemaan ja rinteet olivat lähinnä täynnä tykkilunta, plääh. Oli kuitenkin kiva päästä laskettelemaan pitkästä aikaa! Heti Åresta palattuani menin samana iltana katsomaan Katy Perryn keikkaa. Kuukauteen mahtui myös Yellowcardin keikka, uusi kyykkyennätys (40 kg) ja kevään ensimmäinen maastoreissu.

Det bästa i mars var resan till Åre! Jag hade aldrig vart där förut så jag hade ganska stora förväntningar. Tyvärr fanns det inte så mycket snö i norra Sverige heller så det var mest konstgjord snö i backarna. Men det var kul att åka slalom igen! Direkt efter att jag kom tillbaka till Stockholm så var det dags för Katy Perrys konsert. Och i samma veva några dagar senare såg jag Yellowcard live på Fryshuset. Jag satte också nytt rekord i knäböj (40 kg) och gjorde vårens första uteritt.


HUHTIKUU - APRIL

Paljon kuvia, vähän asiaa haha! Kevät tuli nopeasti ja se kannusti ulos niin lenkkeillen kuin ratsastaen. Tein lyhyen reissun Suomeen, ihailin Kungsträdgårdenin kirsikkapuita ja ratsastin paljon Vikingillä.

Mycket bilder, lite att säga! Våren kom fort och fick mig ut både på löpspåret och hästryggen. Jag gjorde en kort resa till Finland, beundrade körsbärsträden i Kungsan och red mycket på Viking.


TOUKOKUU - MAJ

Toukokuussa oli muistaakseni ihan surkea sää, kylmä ja sateista. Mukaan mahtui kuitenkin valonpilkahduksia tapahtumien muodossa mm. kälyni polttarit ja häät! Kävin myös kannustamassa Dianaa ja Vikingiä estekisoissa joista he nappasivat toisen sijan. Ratsastin aika paljon, sekä Vikingillä että Maaikella. Ja Topangalla aloitettiin varovasti kävelemään...

Om jag minns rätt så var det jätte dåligt väder i maj, kallt och regnigt. Men det hände trevliga grejer, bl.a. hade vi möhippa för min svägerska och sen gifte hon sig! Jag följde med och hejade på Diana och Viking på en tävling där dom tog andra plats. Jag red ganska mycket, både på Viking och Maaike. Och Topanga fick börja skritta!


KESÄKUU - JUNI

Kesän kaunein kuukausi eikä tämän enempää julkaistavia kuvia? Mitä mä oon oikein tehnyt?? :D Tein aika paljon töitä alkukuusta ja onnistuin ajoittamaan ensimmäisen kesälomaviikkoni juuri sille viikolle jolloin täällä oli +30 lämmintä. Sen jälkeen satoikin vettä kuukauden. ;) Mulla oli kauhea allergia ja jouduin käyttämään tallilla hengityssuojaa... Lopetin Vikingin vuokraajana ja liikutin muutaman kerran tallikaverin isoa hevosta Jättiä. Anoppini otti musta ja Maaikesta hienoja kuvia.

Den finaste månaden på året och jag har inte fler bilder än dessa? Vad har jag gjort egentligen?? :D Tror att jag jobbade ganska mycket i början av månaden och sen lyckades jag tajma min första semestervecka helt perfekt då när det var +30 grader varmt här. Sen regnade det ju i en månad. ;) Jag hade hemsk allergi och var tvungen att ha en andningsmask på stallet. Jag slutade som medryttare till Viking, red stallets största häst några gånger och sen blev jag fotad av min svärmor.


HEINÄKUU - JULI

Heinäkuussa tapahtui! Tein uuden kyykkyennätyksen (65 kg), kävimme Suomessa jossa ohjelmassa oli mm. Nightwishin keikka, Arbaleesialla ratsastusta ja mökkeilyä. Ja tärkein - ratsastin Topangalla ensimmäistä kertaa vuoteen!

Det hände mycket i juli! Jag satte ett nytt rekord i knäböj på 65 kg, vi åkte till Finland där vi var på konsert och såg Nightwish, slappade på stugan och red Arbaleesia. Och det viktigaste - jag fick rida Topanga för första gången på ett år!


ELOKUU - AUGUSTI

Suomireissu ja kesäloma jatkuivat ja sää oli huippu! Alkukuusta oli taas vuorossa yhdet häät. Ratsastin tosi paljon sekä Topangalla että Maaikella kun molempien omistajat olivat lomamatkalla ja hevoset olivat vastuullani. Topanga otti suuria harppauksia eteenpäin ja se edistyi silmissä! Loppukuusta lähdimme Sardiniaan viikoksi ja en voi kuin suositella, ihan mahtava paikka.

Finlandsresan och semestern fortsatte och vädret var super fint! I början av månaden var vi på ett bröllop igen. Jag red jätte mycket både Topanga och Maaike då båda ägarna var bortresta. Topanga gjorde stora framsteg hela tiden. I slutet av månaden åkte vi till Sardinien och wow vilket ställe, åk dit!


SYYSKUU - SEPTEMBER

Olin ensimmäistä kertaa elämässäni toimihenkilönä ratsastuskilpailuissa ja se oli kivaa puuhaa. Tehtäviini kuului mm. portin avaaminen ja liputus. :) Loppukuusta kissamme Tahvo sairastui todella pahasti ja meinasi kuolla... Se oli kolme päivää eläinlääkärissä tutkimuksissa ja tiputuksessa ennen kuin selvisi mikä sillä on. Haimatulehdus ja diabetes... Mutta se käytti yhden hengistään ja nyt se voi todella hyvin. :)

Jag var funktionär för första gången i mitt liv och det var riktigt trevligt! Jag fick bl.a. stå vid insläppet och flagga. I slutet av månaden blev vår katt Tahvo väldigt sjuk och höll på att dö... Hon var tre dagar hos veterinären på dropp och blev undersökt. Diagnosen blev diabetes och bukspottskörtelinflammation... Hon använde ett av sina nio liv och mår bra nu. :)


LOKAKUU - OKTOBER

Tahvon sairastuminen sattui juuri kuun vaihteeseen joten tässä vielä eläinlääkärissä lokakuun puolella. Viikon päästä oli suuri päivä kun Tahvo sai ruokahalunsa takaisin ja kerjäsi ensimmäistä kertaa ruokaa! :) Kävin Suomessa ja harrastin seinäkiipeilyä. Hauskaa mutta sairaan pelottavaa. :D Niin, ja laukkasin Topangalla ensimmäistä kertaa! Otimme myös ihania yhteiskuvia Tahvon kanssa.

Tahvo blev sjuk precis i månadsskiftet så här är några bilder på det. Om en vecka hände det stora grejer när Tahvo fick tillbaka sin aptit och tiggde för första gångne! :) Jag hälsade på i Finland och väggklättrade. Det är jätte kul men så läskigt. :D Och jag fick galoppera med Topanga för första gången! Sen tog vi fina porträttbilder med Tahvo.


MARRASKUU - NOVEMBER

Ratsastin Maaikella aika paljon ja tajusin, että me ollaan edistytty yhdessä ratsukkona ihan hurjan paljon. Myös Topanga toimi ajoittain paremmin kuin koskaan. Se on niin perus tamma, että päivän (psyykkisestä) kunnosta ei voi koskaan tietää. ;) Loppukuusta olin parina päivänä Sweden Horse Showssa.

Jag red Maaike ganska mycket och upptäckte att vi har gjort stora framsteg som ekipage. Topanga var också väldigt fin. Hon är ett typiskt sto som har olika dagsformer (speciellt psykiskt...) så man vet aldrig. I slutet av månaden var jag på Horse Show några dagar.



DECEMBER - JOULUKUU

Joulukuulta oli niin paljon kivoja kuvia ja tapahtumia etten osannut karsia. ;) Kuukausi alkoi ruotsalaisilla pikkujouluilla ja pääsin näkemään sitäkin kulttuuria täällä. Todella erilaista suomalaisiin pikkujouluihin verrattuna vaikka snapsivalikoima olin ihan kiitettävä. Joulukuun yksiä kohokohtia oli Suomen reissu ja Playssonin järjestämä Blogiexpo. Ehdin myös Suomen reissulla parhaan ystäväni baby showereille. Joulukuun säät olivat kyllä ihan ääripäitä, jouluviikolla täällä oli melkein +15 lämmintä ja aurinko paistoi. Sitten tuli sopivasti lunta ennen uuttavuotta. :) Suoritin "Grönt kort" eli alueluvan. Ratsastin taas vaihteeksi paljon, sekä Topangalla että Maaikella... Ja vuosi vaihtui oman rakkaan kanssa rauhallisesti kotona. Ihana vuosi! ♥

Jag hade så mycket trevliga minnen och bilder från december att jag kunde inte välja. ;) Månaden började med julbord och jag fick se hur den kulturen är här. Lite annorlunda än i Finland kan jag säga, även om det fanns gott om schnapps. ;) En av månadens höjdpunkter var min korta resa till Finland för att delta i Blogiexpo. Jag hann också vara med på min bästis baby shower. Vädret i december var så konstigt, på julveckan var det +15 och soligt och sen lagom före nyår kom snön. Jag var med på Grönt kort-kursen och klarade provet utan fel. Och sen red jag väldigt mycket, både på Topanga och Maaike... Och på nyårsafton hade vi det mysigt hemma med älskling och åt god mat. Vilket härligt år! ♥

2 kommentarer:

  1. Ei nyt ehkä liity mitenkään tähän postaukseen, mutta.. :D Tajusinpahan vasta nyt, miten jättimäisen työn joudut tekemään tän blogin eteen kun kirjoitat kaiken kahdella kielellä.. :D heh. -Siiri, Siirin blogi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo, onhan siinä kyllä ihan mukavasti hommaa.... :D Sen takia oon välillä (=usein) tosi laiska enkä jaksa kirjoittaa ruotsiksi. Muahaha.

      Radera