5 aug. 2015

Suomireissu

Suomessa on kyllä tosi kiva käydä, mutta vielä kivempaa on tulla takaisin kotiin. Varsinkin kun on taas kaappi täynnä Fazerin suklaata. Jep, musta on pikkuhiljaa tässä muutaman vuoden aikana tullut aikamoinen kotihiiri. Viihdyn erinomaisesti sohvan nurkassa, kissa kainalossa ja lempisarjaa katsoen. Omat rutiinit ja asiat ovat mulle tärkeitä - eilen kun tulimme kotiin olin valtavan onnellinen jo ihan niin pienestä asiasta, että sain eilen tehdä munakkaan omilla ruoanlaittovälineillä. Mulla on maailman paras mies joka pitää huolta siitä, että meidän puukot ovat aina teräviä. Huomaan tän aina kun joudun tekemään ruokaa jossain muualla. :D

No ei mun nyt siitä pitänyt kertoa, vaan meidän Suomen matkasta. Oltiin siellä viikko ja aika meni kyllä taas niin nopeasti. So much to do, so little time! Olisin halunnut tehdä paljon enemmän, nähdä enemmän tuttuja, käydä useammassa paikassa ja syödä enemmän (what).

Det är jätte kul att hälsa på i Finland men ännu trevligare att komma tillbaka hem. Speciellt när jag har fyllt ett skåp med Fazers choklad. Under de senaste åren har jag börjat älska att bara vara hemma, sitta på soffan med katten i famnen och se på favoritserien. Mina egna rutiner och saker är viktiga för mig - igår när vi kom hem blev jag överlycklig av en sån liten sak att jag kunde göra en omelett med våra egna köksredskap. Jag har världens bästa man som alltid ser till att våra knivar är super vassa. Märker det alltid när jag måste göra mat annanstans. :D

Men inte skulle jag skriva om det utan vår Finlandsresa. Vi var där en vecka och tiden gick väldigt fort. So much to do, so little time! Jag ville göra så mycket mer, se fler vänner, besöka flera ställen och äta mer (what).


Kävin ennen lentoa treenaamassa Arlandan SATSissa ja kesken treenin SAS lähetti viestiä lennon myöhästymisestä. Ilta menikin sitten odotellessa ja jännittäessä, että perutaanko lento kokonaan vai mitä tapahtuu. Alkuperäinen lähtöaika oli klo 17, ja monen kuulutuksen ja viestin jälkeen pääsimme vihdoin lähtemään klo 19:40. Täytyy kuitenkin antaa kiitosta SAS:lle hyvästä informaatiosta! Heti samalla minuutilla kun lento oli myöhässä sen kaksi tuntia tuli kuulutus, että ruokalipukkeita on saatavissa infopisteessä. Eihän niillä saanut kuin yhden kaljan tai hampurilaisen, mutta ajatus oli hyvä. :D

No, pääsimme turvallisesti perille Suomeen ja vastassa oli ruokaa nälkäisille matkustajille. Torstai oli täynnä kaveritreffejä ja kävin heti aamupäivästä moikkaamassa Alexandraa ja Arbaleesiaa. Suureksi järkytyksekseni päädyin Arbaleesian kyytiin. :D Tästä tulossa vielä erillinen postaus!

Jag passade på och körde ett träningspass före vårt flyg på Arlanda SATS. Mitt i träningspasset fick jag ett sms från SAS att flyget är försenat. Det blev en lite långtråkig kväll och vi var faktiskt lite rädda att flyget skulle bli helt inställd då SAS hade haft lite problem hela dygnet med sina flygningar. Egentligen skulle vårt flyg gått kl 17, men efter flera sms och utrop åkte vi äntligen iväg kl 19.40. Jag måste tacka SAS för den goda informationen de gav oss. Prick då när flyget var två timmar försenad meddelade de att man kan hämta service checkar från informationen. Dock var de inte så mycket värda, man fick typ en öl eller hamburgare med en check men tanken räknas. :D

Till slut var vi framme i Finland och fick äntligen lite bättre mat. Torsdagen var fullbokad med att träffa kompisar och direkt på förmiddagen åkte jag och hälsade på Alexandra och Arbalesia. Jag var inte alls beredd att rida men fick hoppa upp på Arbalesia - inlägg på G! :D


Perjantain aamutreenien jälkeen suunta oli Tamperetta kohti ja kävimme toki hakemassa asialliset matkaeväät. Onko joku muu jo maistanut tätä Pätkis-jäätelöä? Mitä tykkäsit? Mun on pakko sanoa, että olin vähän pettynyt. En tiedä mitä odotin, mutta tää oli vähän laimean makuista. Sellainen "ihan ok" jäätelö, ei oikein hetkauttanut suuntaan tai toiseen.

Tampereella kävimme Näsinneulassa ihailemassa (harmaita) maisemia ja sitten syömässä ennen Nightwishin keikkaa. Itse keikka oli kyllä todella hyvä, mutta ainakin omaa fiilistäni laski se jäätävä kylmyys. Onneksi ei sentään satanut! Nightwish veti kyllä tosi hyvän setin, Floor on ihan mieletön laulaja ja onhan se musiikki upeaa. Illan kruunasi upeat ilotulitukset. Olin kuitenkin aika iloinen kun keikka vihdoin loppui ja pääsimme lämpimään autoon. :D

Löysin meidän möksältä jäätävän kokoisia mustikoita, muutama oli yhtä iso kuin sormeni!

På fredag förmiddag var jag ute och sprang och sen åkte vi mot Tammerfors. Först köpte vi självklart lite resekost! Har nån annan smakat Pätkisglass? Vad tyckte du? Jag måste säga att jag var lite besviken. Vet inte vad jag förväntade mig men det smakade lite tråkigt. En sån där "helt okej" glass som inte smakar bra eller dåligt.

När vi var i Tammerfors besökte vi Näsinneula för att se lite av den gråa utsikten, sen åt vi mat före Nightwish konsert. Själva konserten var väldigt bra men jag var lite sur över vädret, det var så kallt!! Tur att det inte regnade, det skulle varit en katastrof... Men Nightwish spelade väldigt bra, Floor är en sjukt bra sångerska och visst är musiken bra. Kvällen slutade med fina fyrverkerier. Jag var väldigt glad när det var över och jag fick sätta mig i en varm bil. :D

På lördag hittade jag gigantiska blåbär nära vår stuga, några av dom var lika stora som mitt finger!


Tällä kertaa meidän päätehtävä mökillä oli pilkkoa iso kasa koivuja klapeiksi... Ihan mielettömän iso homma! Onneksi oli klapikone auttamassa, mutta kyllä välillä meinasi usko loppua. :D Lauantai-iltana miehet kävivät katsomassa ralleja ja itse rentouduin Viaplayn parissa. ;) Sunnuntaina puuhommat jatkuivat ja aurinkokin suostui näyttäytymään, joten käytin tilaisuuden hyväksi ja kävin juoksemassa näissä upeissa maalaismaisemissa. Lounaaksi syötiin asialliset annokset muurinpohjalättyjä.

Den här gången hade vi som huvuduppdrag att klyva ved och det var hur mycket jobb som helst! Tur vi hade en maskin som hjälp. :D På lördag kväll åkte männen iväg för att se på rally och jag hade en väldigt trevlig kväll tillsammans med Viaplay. ;) På söndag var det lite  ved kvar och solen tittade också fram så jag smet iväg på en joggingrunda. Till lunch hade vi en skaplig portion av pannkakor med glass, hemmagjord sylt och blåbär.


Maanantaina kävimme veneilemässä ystävien kanssa. Oli varmaan ensimmäinen kerta kuukauteen kun lämpötila nousi yli +20 ja aurinko paistoi. Oli kyllä upeat maisemat ja tuli hirveä hinku ostaa oma vene, meillä olisi edullinen venepaikka tuossa muutaman sadan metrin päässä. No katsotaan! :)

Viimeisestä kuvasta on pakko mainita sen verran, että olen tässä parin vuoden edestakaisen Suomi-Ruotsi reissaamisen aikana kehittänyt kunnon rutiinin Helsinki-Vantaan lentokentällä oleiluun. Turvatarkastuksen jälkeen käyn tax freessä tutkimassa hajuvesiä sekä meikkejä ja yleensä ostan huulipunan tai -kiillon, joskus jotain muuta. Sen jälkeen menen Wine&Viewiin ja tilaan lasin shamppanjaa (tai jos olen köyhäilyfiiliksellä niin ihan vain viiniä). Siellä istutaan melkein boarding-aikaan asti ja sen jälkeen kävellään rauhallisesti gatelle ja nousen koneeseen viimeisten joukossa. Mitä turhaan stressaamaan. :)

I måndags åkte vi båt med ett par vänner. Det var säkert första gången på en månad att det var över +20 varmt och solen sken. Vi fick njuta av underbara utsikter och jag blev så sugen att köpa en egen båt, vi har faktiskt en väldigt billig båtplats några hundra meter från oss. Men vi får se! :)

Jag måste berätta lite av den sista bilden! Jag har ju rest hyfsat mycket mellan Sverige och Finland nu under dessa två åren som har gått och jag har lite av en rutin där på Helsinki-Vantaa flygplats. Efter säkerhetskontrollen går jag till tax free och tittar på smink och doftar på parfymer och köper en läppstift eller läppglans, ibland något annat. Efter det går jag  till Wine&View och tar ett glas champagne (eller om jag känner mig fattig blir det vin). Där sitter jag ända fram till att det är dags för boarding, sen går jag lugnt till gaten och går ombord bland de sista passagerare. Fattar inte varför man ska stressa i onödan. :)


2 kommentarer:

  1. Tuli jotenkin pelottava mielikuva, kun ajattelin sun miehen terottavan veitsiä... Hurr... xD

    SvaraRadera