25 aug. 2019

Unelmien loma, road trip Norjaan

Viikon reissuun mahtui 2300 kilometriä, 2 telttayötä, 6 eri paikkakuntaa, 1883 metrin huippu, 1 kaatosade, 2 vaellusta, 1000 upeaa maisemaa ja 3 väsynyttä mutta onnellista matkailijaa. Reissureittimme oli seuraava: Tukholma - Sundvollen - Ottadalen - Geiranger - Loen - Gaustatoppen/Tuddal - Oslo - Tukholma.

Lähtöpäivänä oli aivan mielettömän kuuma. Norjassa oli vielä kuumempi! Ensimmäinen yöpaikkamme oli upean Tyrifjordin rannalla olevassa hotellissa. Ilmassa oli joku +33 astetta, huoneessa ei ollut ilmastointia joten ainut viilentävä paikka oli vuono - jonka vesi oli melkein yhtä lämmin kuin ilma, sillä mua ei helpolla saa uimaan. :D Yöllä sää teki täyskäännöksen, heräsimme ihan järkyttävään myrskyyn ja kaatosateeseen. Vähän huolestutti, meidän oli nimittäin tarkoitus nukkua seuraava yö teltassa...

Ajoimme aika pitkän matkan pohjoiseen ja etsin sovelluksen Park4night'n avulla sopivaa leirintäpaikkaa. Se on sovellus, johon käyttäjät voivat jättää suosituksia hyvistä "salaisista" yöpymispaikoista. Löysimme tämän maagisen paikan vuorijoen varrelta, joskin maa oli täynnä lehmänläjiä ja vähän huolestutti jos aamulla heräisimme lehmälauman keskeltä. :D Niin ei kuitenkaan käynyt, ja sadekin oli tauonnut matkan aikana. Yöllä se kuitenkin palasi entistä rankempana ja lämpötilan laskettua johonkin +5 tienoille en voi kehua nukkuneeni kovinkaan hyvin.

Telttayön jälkeen suuntasimme kohti Geirangeria. Rakastan ajaa näiden norjalaisten vuoristomaisemien läpi ja haluaisin joku vuosi patikoida ihan vain tällaisessa paikassa!

Geirangerin vuono on aivan huikean kaunis, mutta itse kylästä en pitänyt ollenkaan. Onneksi siellä ei tarvinnut viettää aikaa, asuimme yön kivassa spa-hotellissa vähän keskustan yläpuolella ja seuraavana päivänä meillä oli edessä vaellus.

Ja mitä maisemia saimmekaan kokea! Teimme n. 7 km mittaisen vaelluksen Homlongsetraan ja sieltä Skagaflån kautta vuonon rannalle, josta taksivene poimi meidät kyytiin. Aivan mieletön vaellus, mutta paljon rankempi ja pidempi kuin luulimme. :D Taisin voittaa korkeanpaikanpelkoni, oli meinaa sellainen reitti että oli yksinkertaisesti pakko niellä pelko, kuvitella olevansa muualla ja jatkaa matkaa.

Snö oli tietysti mukana, ja porskutti menemään niin reippaana! Reitti oli kuitenkin paikoittain hankala ja jyrkkä, joten jouduimme kantamaan sitä aika paljon. Seuraavalle vaellukselle/kiipeilyretkelle pitää varmaan ostaa sellainen koirareppu. :D

Niin upeaa!! Vaellus alas vuonolle kesti taukoineen meiltä n. 5 h. Rankkuudesta kertonee jotain se, että päivän kalorinkulutukseni oli melkein 5500 kcal. Normaalina työpäivänä se on n. 2200 ja tallipäivänä 2800-3200. Ihan sairaan kiva retki, mutta myös sairaan rankka. Suosittelen kyllä ehdottomasti, joskin kannattaa skipata jos sataa. Noita polkuja en uskaltaisi huonolla säällä kokeilla.

Meillä ei Geirangerin jälkeen ollut oikeastaan mitään suunnitelmia, joten lähdimme vaan ajelemaan jonnekin. Ihan sattumalta päädyimme erääseen varmaan Norjan yksiä ikonisimpia paikkoja, nimittäin Lovatnet. Olen ihastellut kuvia Instagramissa, mutta en edes tajunnut meidän matkaavan sitä kautta. Tänne on ehdottomasti pakko tulla uudestaan, maagisen kaunis paikka ja täältä löytyy niin paljon erilaisia aktiviteetteja. Me kuitenkin yövyimme vain yhden yön teltassa, söimme aamupalaa näissä maisemissa ja sitten oli pakko jatkaa pitkää ajomatkaa.

Päätimme kivuta Gaustatoppen-vuorelle! Se on 1883 metriä korkea vuori, ja sijaitsee n. 3-4 h ajomatkan päässä Oslosta länteen. Nukuimme yön ihanassa vuoristomökissä Telemarkin erämaan hiljaisuudesta nauttien.

En ole ikinä ennen ollut vuoren päällä. Niin upeaa, ja maisemat tuntuvat melkein feikeiltä! Huijasimme hieman ja skippasimme vuorelle kiipeämisen. Täällä kulkee nimittäin vuoren sisällä vanha NATOn rakentama kaapelirata, joten päätimme mennä sillä ylös ja tulla jalan alas. Se osoittautui erinomaiseksi ratkaisuksi, vaellus alas oli melko rankka erikokoisten kivien päällä loikkien. En usko, että Snö olisi jaksanut tämän reitin edes takaisin. Pelkässä ihmisseurueessa se olisi ollut hauskaa, mutta meidän nuori, pieni koira kokeili elämänsä ensimmäistä kertaa tällaista rupeamaa niin ei olisi ollut ok rikkoa rajoja nyt.

Säät todellakin suosivat, sitä ekan päivän superhellettä ja tokan päivän/yön telttailua lukuunottamatta aurinko paistoi joka päivä ja oli 20-24 astetta lämmintä. Olen ollut Norjassa kaksi kertaa aiemmin, mutta silloin on satanut tyyliin koko ajan, joten oli ihan huippua kokea tämäkin puoli Norjasta. Näihin maisemiin kyllä rakastuu joka kerta entistä enemmän, ja en malta odottaa seuraavaa kertaa.

Snön kanssa reissu sujui odotettua paremmin. Se ei ole ennen matkustanut kahta tuntia pidempään autossa, mutta kaikki sujui hyvin! Ei matkapahoinvointia eikä mitään negatiivista. Snö alkoi aina vinkumaan 2-3 tunnin välein ja silloin oli aika pysähtyä tarpeille. Muuten se matkusti tyytyväisenä ja halusi aina mielellään takaisin häkkiin.

Tuon park4night'n lisäksi suosittelen Norjaan sovelluksia "My Altitude" (mielenkiintoista nähdä millä korkeudella on) ja "UT.no", josta löytää kaikki Norjan vaellusreitit!

Norjaa haukutaan kalliiksi maaksi, mutta pizzan ja alkoholin lisäksi siellä on mielestäni melko sama hintataso kuin Ruotsissa. Ainakin tänä kesänä kun valuuttakurssi oli Ruotsin kruunulle suotuista. Hotelliyöt ja ravintolaruoka (paitsi se pizza) ovat tutussa hintaluokassa.

Vaikea kirjoittaa kattavaa postausta mahtavimmasta reissusta ikinä! :D Suosittelen Norjaa kyllä ehdottomasti, kertoohan sen jo tämä kolmas kerta ja että kaipaan sinne takaisin koko ajan.