20 okt. 2014

Best of the best

Det blev nästan två veckor utan ridning, vad jag saknade det! Här under tiden har jag inte gjort något speciellt, mest jobbat och tränat. Som alltid. :D Förra lördagen var dock väldigt trevlig, jag fick besök av en finsk vän och vi åt middag på en super mysig grekisk/turkisk restaurang Halv grek plus turk. Jag kan rekommendera den! Det var jätte kul att prata finska och se sin vän.

Igår var jag på stallet glad som en lärka. Det var också hyfsat varmt, dagstemperaturen visade +17 men mot kvällen sjönk det några grader. I ridhuset var det ändå varmt så det var väldigt skönt att rida i bara en tunn tröja.

Tähän väliin tuli melkein kahden viikon ratsastustauko, oli jo ikävä tallille! En ole tässä välissä tehnyt oikeastaan mitään kovin erikoista, lähinnä käynyt töissä ja treenannut. Kuten aina. :D Viime lauantaina sain tosin vieraakseni yhden ystävän Suomesta jonka kanssa kävimme syömässä yhdessä todella viihtyisässä kreikkalais-turkkilaisessa ravintolassa Halv grek plus turk. Voin suositella lämpimästi! Oli tosi kivaa päästä puhumaan suomea pitkästä aikaa ja nähdä ystävää.

Eilen olin tallilla iloinen kuin peipponen. Oli jopa melko lämmintä, päivällä asteita oli +17! Iltaa kohti toki hieman viileni. Maneesissa oli kuitenkin lämmin ja oli ihana ratsastaa vain ohut paita päällä.

Detta väntade mig på stallet! Tää odotti mua tallilla!

Det är ganska skönt att rida en söndagskväll då man får oftast vara helt ensam i ridhuset! Förra gången jag red där så var vi typ åtta ekipage. Alla körde sitt eget pass så till slut kom vi överens att det är smartare om alla rider minst i samma varv. Så jag utnyttjade den här möjligheten väldigt bra och gjorde olika övningar man inte alltid kan göra så lyckat när det finns andra som rider samtidigt.

Jag började med att skritta runt och göra lite volter samt öva ryggning. Om vi någon gång ska starta i dressyr så måste det gå bättre än nu. Första gångerna var det väldigt svårt men nu började det flyta på lite bättre. Började ganska lugnt med det, när hon tog ett steg bakåt gav jag direkt beröm och hon fick fortsätta i fri skritt framåt.

Sunnuntai-iltaisin on aika kiva ratsastaa kun useimmiten saa olla yksin maneesissa. Viime kerralla meitä oli samaan aikaan tyyliin kahdeksan ratsukkoa. Kaikki tekivät omaa juttuaan, joten kävi helpommaksi kun kaikki ratsastavat ainakin samaan kierrokseen. Joten hyödynsin tilaisuuden todella hyvin ja tehtin erilaisia harjoituksia joita ei ehkä voi tehdä niin onnistuneesti jos on monta ratsukkoa paikalla samaan aikaan.

Aloitin käynnissä, tehtiin voltteja ja harjoiteltiin peruuttamista. Jos joskus meinataan startata koulukisoissa niin peruutuksen täytyy onnistua paremmin kuin nyt. Ensimmäiset kerrat olivat todella vaikeita, mutta nyt sujui jo vähän paremmin. Aloitin aika rauhassa, kun Viking otti yhden askeleen taaksepäin annoin heti paljon kiitosta ja se sai jatkaa vapaassa käynnissä eteen.


Fokusen var sen i travarbete. Jag tycker att Viking är väldigt lätt och fin att rida i galopp men trav kan vara lite mer svårarbetad vissa gånger! Vi började med serpentiner med tre bågar och en halt i mitten av båda kortsidorna. Jag hade fokus i att rida bågarna i lugn tempo (Viking ville öka takten där lite) och hålla en bra ställning. Sen på rakt spår ville jag få henne rak åtminstone några steg. ;) Det gick bra när jag kunde hålla tempot nere och satt själv bra! Detta gjorde vi några varv åt båda hållen, sen bytte jag övning. Efter hörnet red jag mot X och sen gjorde en båg i mitten och red mot det andra hörnet. Det är väl en slags serpentin också men med mindre branta bågar? Där igen fokus på en rak häst på rakan och bra ställning i bågen. Sen gjorde vi 2-3 skänkelvikningar i båda varv och Viking levererade super fint! Galopp som sagt red jag inte så mycket. Jag ville bara få bra fattningar och sen bryta av till skritt lyckat. Så det blev kanske max fyra fattningar per varv och några volter.

Hon var så fantastisk att rida! Så mjuk i handen och svarade super fint på hjälpen. Jag kunde fokusera på mig själv, min sits och vad jag gör på hästryggen när man inte behövde kämpa hela tiden. Älskar den känslan och när ridningen blir bara en smooth flow.

Tällä kertaa keskityin lähinnä ravin työstämiseen. Viking on mielestäni todella kevyt ja hieno laukassa, mutta ravi saattaa toisinaan olla vähän vaikeampi ratsastaa. Aloitimme kolmikaarisella kiemurauralla ja lyhyiden sivujen keskellä pysähdys. Keskityin ratsastamaan kaarteet rauhallisessa temmossa (Viking halusi mielellään vähän kiihdytellä) ja pidin hyvän asetuksen. Suoralla halusin suoristuksen onnistuvan ainakin muutaman askeleen ajan. ;) Se sujui hyvin kun sain pidettyä temmon alhaalla ja istuin itse hyvin! Tehtiin tätä muutama kierros molempiin suuntiin ja vaihdettiin sitten tehtävää loivaan kiemurauraan jossa taas keskityin pitämään hevosen suorana suoralla ja taipumaan hvyin kaarteessa. Sitten tehtiin joku 2-3 pätkää pohkeenväistöä molempiin suuntiin ja Viking oli super hyvä! Kuten aiemmin kerroin niin laukkaa en ratsastanut niin paljoa. Halusin vain tehdä hyvät nostot ja sitten hyvät käyntisiirtymiset. Nostoja tein ehkä max 4 per suunta ja sitten muutamat laukkavoltit.

Viking oli ihan fantastinen! Tosi kevyt kädelle ja hyvin avuilla. Pystyin keskittymään itseeni, istuntaani ja mitä siellä hevosen selässä teen kun ei tarvinnut koko ajan tapella. Rakastan sitä tunnetta kun ratsastuksesta tulee sellainen "smooth flow".



Jag bläddrade precis igenom min gamla blogg och gud vad jag saknar dessa två hästar! I övre bild SWB valack Master Piece och i nedre HWB sto Gracia. RIP ♥

Selasin vanhaa blogiani ja luoja miten on ikävä näitä kahta hevosta! Ylemmässä kuvassa SWB-ruuna Master Piece ja alemmassa HWB-tamma Gracia. RIP ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar