17 nov. 2014

Blogit joita luen, Bloggar som jag läser - Swedish edition

Jag tycker inte det är lätt att hitta bra svenska hästbloggar. Visst är hästbloggar en mycket äldre grej i Sverige än i Finland, men kanske just därför. I Finland är det väldigt viktigt att skriva långa informativa inlägg med proffsiga bilder men för den svenska hästbloggerskan räcker det med ett snabbt "HEJ!"-inlägg med en dålig mobilbild. Det är en ganska spännande fenomen tycker jag. Jag har dock inte vart med i den svenska hästbloggtrenden särskilt länge så jag vet inte om det har alltid varit så som det är nu. Jag älskar hur entusiastiska alla hästbloggare är i Finland, keep up the good work!

Dessa bloggar som jag läser har jag hittat nästan alla via Instagrams eller Bloglovins förslag. Jag skulle gärna läsa flera! Så min läslista ändras faktiskt konstant. Jag plockar upp en blogg som verkar bra och kollar i några veckor om jag gillar den eller inte. Sen får den antingen stanna kvar på listan eller så tar jag bort den. Hittills har jag hittat nästan bara dressyrbloggar, jag vill läsa om hoppning också! Sökandet fortsätter alltså.

Av dessa så är det typ bara 3-4 stycken som jag gillar på riktigt. Men jag försöker att komma in i de andra också! Men som jag sa så ändras min läslista hela tiden och jag måste rensa den snart igen. Om/när jag hittar nya bra så visar jag till er igen! :)

Mun mielestä on tosi vaikea löytää hyviä ruotsalaisia hevosblogeja. Ruotsalainen hevosblogikulttuuri on paljon Suomea edellä, ja ehkä syy on juuri siinä. Suomessa on todella tärkeä kirjoittaa pitkiä, informatiivisiä postauksia ammattilaislaatuisten kuvien kera, kun taas ruotsalaiselle hevosbloggaajalle riittää nopeasti kirjoitettu "HEIPPA!"-postaus jota koristaa huonolaatuinen kännykkäkuva. Tämä ilmiö on mun mielestä tosi mielenkiintoinen. En tosin ole ollut mukana ruotsin heppablogitrendissä kovinkaan kauaa, joten en osaa sanoa onko näin ollut aina. Mun mielestä on ihan mahtavaa miten innokkaita kaikki suomalaiset heppabloggaajat ovat, keep up the good work!

Olen löytänyt melkein kaikki nämä blogit joko Instagramin tai Bloglovinin ehdotusten kautta. Lukisin mielelläni enemmän! Joten mun lukulista muuttuu oikeastaan koko ajan. Poimin mukaan hyvältä vaikuttavan blogin, seuraan sitä muutaman viikon nähdäkseni pidänkö siitä vai en. Sitten se saa joko pysyä mukana listalla tai lopetan lukemisen. Tähän mennessä olen löytänyt lähinnä kouluratsastusblogeja, haluaisin lukea esteratsastajien blogeja myös! Etsintä jatkukoon.

Näistä pidän oikeastaan vain kolmesta tai neljästä. Mutta yritän päästä sisään myös loppuihin! Mutta kuten sanoin, lukulistani muuttuu jatkuvasti ja täytyy taas renssata sitä tässä jossain vaiheessa. Jos/kun löydän lisää uusia hyviä esittelen niitä taas teille! :)



22 år och rider dressyr med sin häst "Danny" på nationell nivå. Fina bilder!

22-vuotias, kisaa kansallista koulua Danny-hevosella. Hienoja kuvia!



Linns blogg är nog min favoritblogg av de svenska hästbloggarna. Hon skriver väldigt mycket om andra saker än hästar, i alla fall just nu när hon letar efter en ny häst. En otroligt positiv och söt tjej!

Linnin blogi on varmaan mun lemppari ruotsalaisista hevosblogeista. Hän kirjoittaa todella paljon muista asioista kuin hevosista, ainakin nyt kun hän etsii uutta hevosta. Todella positiivinen ja suloinen tyttö!




Hennes blogg hittade jag via Instagram. En väldigt duktig dressyrryttare och har en underbart vacker häst Bizet. Nina är 21 år och har vunnit SM-brons!

Hänen bloginsa löysin Instagramin kautta. Todella taitava kouluratsastaja jolla on upea Bizet-hevonen. Nina on 21-vuotias ja on voittanut SM-kultaa!



Ja, Tyras blogg känner nog alla. Har följt henne redan i flera år och alltid händer det...

Tyran blogin varmaan kaikki tuntevat. Olen seurannut häntä jo monta vuotta ja aina tapahtuu...

Dressyrsnack
Ryttarglädje



Länka din blogg här under! Jag ska presentera era bloggar sen i ett eget inlägg. Jag vill gärna ha mycket nytt att läsa! :) Du kan också länka bloggar (svenska, finska eller engelska) som du gillar.

Linkitä oma blogisi alle! Esittelen teidän blogeja sitten erillisessä postauksessa. Otan todella mielelläni uutta luettavaa vastaan! :) Voit myös linkittää blogeja (ruotsalaisia, suomalaisia tai englantilaisia) joista itse pidät.

4 kommentarer:

  1. Ja jag måste ju komma hit också och kommentera :) gillar din blogg och hur du skriver den. Den är stilig och snygg och jaa, vad skulle man kunna säga ;) du fick en läsare av mig också

    http://ratsastuskouluoppilaantarinat.blogspot.fi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) Vad kul att höra. Hoppas du trivs som läsare. :)

      Radera
  2. Hejsan, jag hittade just idag din blogg och tipsar nu dig om min. Din blogg är rolig att läsa och du har fina bilder. Jag är en finlandssvensk mamma till tre barn som bor i Italien och bloggar härifrån på svenska och italienska. Vi hoppar mycket hinder här och min 14-åriga dotter tävlar aktivt. Jag hinner inte uppdatera så ofta som jag skulle vilja, men alltid när jag hinner skriver jag om vårt liv på stallet i Italien. www.cavalli-ancora-cavalli.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, tack så jätte mycket av din kommentar! :) Jag ska absolut klicka in i din blogg och läsa, tack för tipset! Välkommen, hoppas du trivs som läsare :)

      Radera