7 dec. 2014

Dressyr goes hoppning


Först vill jag önska alla nya läsare varmt välkomna! Under några veckors tid har antalet läsare växt med över 25%, wow! Jag har aldrig riktigt brytt mig så mycket om läsarantalet men jag uppskattar varje ny läsare högt! Tack för att ni är här kan man väl säga. :)

Aluksi haluan toivottaa kaikki uudet lukijat lämpimästi tervetulleiksi! Muutaman viikon aikana lukijamäärä on kasvanut yli 25%, wow! En ole koskaan oikeastaan välittänyt lukijamäärästä, mutta arvostan jokaista uutta lukijaa todella paljon! Kiitos että olette täällä, ehkä niin voi sanoa. :)


Men det jag skulle skriva om var vår "hopplektion" i fredags! Japp, den här dressyryttaren sadlade Viking med hoppsadeln och hoppade efter 1,5 års paus! Eller jag vet inte om man kan prata om hoppning när man studsar över kryss på 30 cm, men spännande var det åtminstone! :D Ägaren D var med och hjälpte till och gav instruktioner.

Jag hade på mig mina nya ridbyxor från Pikeur och collegetröjan från Kingsland, vilka jag köpte på Horse Show förra helgen. Jag är så nöjd med dem! Byxorna var sååå sköna (vad annars kan man förvänta sig utav Pikeur...?) och tröjan också. Lagom varm, dock en aning för stor (unisex xs, seriöst hur stora storlekar har Kingsland!?).

Ideana oli kirjoittaa meidän perjantaisesta "estetunnista"! Jep, tää kouluratsastaja satuloi estesatulan Vikingin selkään ja hyppäsi 1,5 vuoden tauon jälkeen! Tai en tiedä voiko puhua hyppäämisestä kun edessä on 30 cm ristikko, mutta oli se ainakin jännää! :D Omistaja D oli mukana auttamassa ja antamassa ohjeita.

Mulla oli päällä uudet Pikeurin housut ja Kingslandin college-paita mitkä ostin Horse Showsta viime viikonloppuna. Olen niin tyytyväinen niihin! Housut ovat niiiin mukavat (mitä muuta voikaan odottaa Pikeurilta...?) ja paita myös. Sopivan lämmin, tosin ehkä hivenen iso (unisex xs, ihan oikeasti kuinka isot koot Kingslandilla oikein on!?).



I framridningen gjorde jag först mycket i skritt. Svänga med sitsen, stanna, volter och skänkelvikningar. Sedan i trav åttor och stegförlängning. Efter detta kortade jag stigbyglarna lite och sen galopperade vi runt ridhuset i rask takt i lätt sits. Det var så jobbigt, jag gör det inte alltför ofta då jag oftast rider med dressyrsadeln och har väldigt långa stigbyglar... :D

Verkassa tein ensin paljon käynnissä. Käänsin istunnalla, pysähdyksiä, voltteja ja pohkeenväistöjä. Sitten ravissa kahdeksikkoa ja askeleenpidennystä. Sen jälkeen lyhensin vähän jalustimia ja laukattiin maneesia ympäri reippaassa tahdissa kevyessä istunnassa. Se oli niin rankkaa, en tosiaankaan tee sitä tarpeeksi usein kun yleensä ratsastan koulusatulalla ja mahdollisimman pitkillä jalustimilla... :D


Vi började med att trava över bommar. Först med kortare avstånd, sedan med lite längre. Jag fick vara noggrann med att hålla kontakt med yttertygeln och rida rakt och i mitten. Sen var det dags för krysset i mitten av långsidan. Jag var väldigt nervös första gången jag vände mot hindret, men det gick väl helt okej. :D Där samma sak, kontakt med yttertygeln var viktigt! Jag fick rida lite volter ibland före hindret för att få en bra galopp. En gång hoppade Viking väldigt långt före hindret men det gick bra ändå. Jag har märkt att jag har blivit mycket stadigare i min ridning och fått bättre balans de senaste åren. För några år sen skulle jag typ ramlat av av ett sådant språng, men nu kunde jag följa med ganska bra ändå. Det måste vara träningen på gymmet som hjälper! Eller också kanske erfarenhet och ridår. :)

Aloitettiin ravipuomeilla. Ensin lyhyemmät välit ja sitten pidemmät. Sain olla tarkka ulko-ohjan tuntumasta ja että ratsastan keskelle ja suoraan. Sitten oli vuorossa ristikko pitkällä sivulla. Olin aika hermostunut ennen ensimmäistä hyppyä, mutta kai se meni ihan okei. :D Siinä sama juttu, ulko-ohjan tuntuma oli tärkeä! Sain välillä ratsastaa voltin ennen estettä löytääkseni hyvän laukan. Kerran Viking hyppäsi todella kaukaa mutta selvittiin siitä. Olen huomannut olevani paljon jämäkämpi/tasaisempi ratsastuksessani ja tasapainoni parantuneen viime vuosien aikana. Muutama vuosi sitten olisin tyyliin tippunut tuollaisen loikan vuoksi mutta nyt pysyin aika hyvin mukana. Pakko siitä punttitreenistä jotain hyötyä on olla! Tai sitten vain kokemus ja ratsastusvuodet. :)


Där här ni en sammanfattning av ridpasset. Ursäkta oss mellanbabblet. :D

Siinä olisi kooste ratsastuksesta. Pahoittelen välipölinää. :D

Outfit:
Hjälm/Kypärä - Lamicell Transformer
Väst/Liivi - HV Polo
Tröja/Paita - Kingsland
Byxor/Housut - Pikeur
Handskar/Hanskat - Roeckl
Stövlar/Saappaat - Mountain Horse Supreme

2014 börjar närma sig sitt slut och jag känner en smygande ålderskris närma sig. Jag fyller 25 år om ett halvår! Hjälp. Haha. Ung är man ju fortfarande, men 30 år närmar sig farligt. Jag minns när jag var yngre så tänkte jag att jag vill absolut ha mitt första barn före jag fyller 25. Men nej, absolut inte än! Och så minns jag hur mitt liv var 10 år sen. Hur kan tiden gå så fort? Någon annan som tänker dessa tankar? Se bara på bilden här nedan. 2014 vs. 2004. Så mycket har jag ändå inte förändrats, men ändå ser man väldigt tydligt att jag är 10 år äldre. Värsta babyface 14 åriga jag, inga påsar under ögonen iallafall. :D

2014 alkaa lähestymään loppuaan ja tunnen lievän ikäkriisin hiipivän päälle. Täytän 25 vuotta puolen vuoden päästä! Apua. Haha. Olen toki edelleen nuori, mutta 30 lähestyy uhkaavasti. Muistan kun olin nuorempi ja ajattelin ehdottomasti haluavani ekan lapsen ennen kuin täytän 25. Mutta ehei, ehdottomasti ei vielä! Ja muistan todella hyvin millaista elämäni oli kymmenen vuotta sitten. Miten voi aika mennä niin nopeasti? Miettiikö joku muu samaa? Katsokaapa vaikka alla olevaa kuvaa. 2014 vs. 2004. Niin paljoa en ole muuttunut, mutta näkeehän sen selvästi että olen kymmenen vuotta vanhempi. Olin ihan babyface 14-vuotiaana ja silmäpusseista ei ollut tietoakaan. :D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar