1 dec. 2014

Sweden International Horse Show 2014

Jaha, då var Horse Show över för året. Vilken härlig helg det var! Jag var på plats på torsdag och söndag kväll och verkligen njöt av allt. De fina hästarna, stämningen i publiken, duktiga ryttare och den stora mässan. I år var Horse Show på Friends Arena, Nordens största inomhusarena med sina 50 000 sittplatser. Och det syntes: tävlingsarenan var ca en tredjedel av bottenytan, mässan och framridningsarenan tog de resterande 2/3. Som åskådare tyckte jag faktiskt mer om Friends än Globen. Läktaren var inte lika högt och brant och det var verkligen LJUST! :D Nackdelar hittade jag också. Maten var värdelös inne på arenan, äckliga Sibyllakorvar och sega och kalla hamburgare. Mässan gillade jag, den var som sagt väldigt stor (i alla fall i mina ögon som är van vid Helsingfors trånga korridorer och dåliga utbud) och många monter hade bra rea.

Horse Show on sitten taas tältä vuodelta ohi. Takana on ihana viikonloppu! Olin paikalla torstaina ja sunnuntai-iltana, ja nautin kyllä. Upeat hevoset, tunnelma yleisössä, taitavat ratsastajat ja iso expo. Tänä vuonna Horse Show järjestettiin Friends Arenalla, mikä on Pohjoismaiden suurin sisäareena 50 000:llä istumapaikallaan. Ja se näkyi: kilpailuareena oli ehkä kolmasosan pohja-alasta, expo ja verkka-alue ottivat loput 2/3. Katsojana tykkäsin enemmän Friendsistä kuin Globenista. Katsomo ei ollut yhtä korkea ja jyrkkä, ja areenalla oli todellakin VALOISAA! :D Miinuspuolia löysin kyllä myös. Ruoka oli aivan luokattoman huonoa, ällöjä Sibylla-makkaroita ja sitkeitä sekä kylmiä hampurilaisia. Exposta tykkäsin, kuten sanoin se oli todella iso (ainakin mun silmissä kun olen tottunut Helsingin ahtaisiin käytäviin ja huonoon tarjontaan) ja monessa kojussa oli hyvät alennukset.

På torsdagen träffade jag min favorit hästbloggerska, Linn! Hon har en av Sveriges största bloggar, alltså inte bara bland hästbloggar... Kände mig lite fånig när vi tog bilden, men bevis måste man ha. ;) Hon var väldigt gullig och trevlig som live. Här i Sverige är (häst)bloggboomen verkligen ljusår före Finland. En dag är vi där också, eller hur? ;)

Torstaina tapasin mun lemppari heppabloggaajan Linnin! Hän on yksi Ruotsin suosituimmista bloggaajista, ei siis pelkästään hevosblogien keskuudessa... Tunsin itseni vähän hölmöksi kun otettiin tää kuva, mutta olihan se pakko. :) Linn oli tosi suloinen ja mukava! Täällä Ruotsissa on (hevos)blogibuumi kyllä valovuosia Suomea edellä. Ehkä mekin päästään sinne joku päivä, eikö vain? ;)



Bakom mässan fanns stallområdet och representanter av olika hästras. Väldigt jobbig trängsel och mycket människor, stackars hästarna. På baksidan fanns också en paddock där det var olika visningar, här nedan ser ni en väääldigt fin dressyrponny.

Expon takana oli tallialue jossa oli näytillä eri hevosrotuja. Tosi rasittava tungos ja paljon ihmisiä, hepparaukat. Takapuolella oli myös ratsastusalue jossa oli erilaisia ratsastusnäytöksiä, tässä alla kuva yhdestä superhienosta kouluponista.


På torsdag var det ride and drive - fälttävlanslaget mot hopplaget, hoppning för unga hästar och inomhusfälttävlan. Vi var väldigt duktiga med att hänga på mässan och komma tillbaka precis när pauserna började, så vi missade de två första programmen helt. :( Det var dock ingen trängsel på mässan under programmen, men jag hittade inget heller (förutom ett paket Kingslandstrumpor men det var inte så mycket). Jag ångrar fortfarande att jag inte köpte en softshelljacka från Equiline!!! Dumma jag. Riktiga priset var nästan 2000 kr och reapriset 500 kr. 

Torstaina ohjelmassa oli ride and drive - kenttäjoukkue vastaan estejoukkue, nuorten hevosten luokka ja hallikenttäratsastusta. Oltiin tosi taitavia expon kiertelyssä ja tultiin sopivasti taukojen ajaksi takaisin katsomoon, joten missattiin täysin kaksi ensimmäistä ohjelmanosaa. :( Ohjelmien aikana ei toisaalta ollut tungosta expossa, mutta en myöskään löytänyt mitään (paitsi paketin Kingslandin sukkia, mutta eipä se paljon ollut). Kaduttaa vieläkin etten ostanut yhtä Equilinen softshell-takkia!!! Typerä minä. Ovh melkein 200 € ja nyt se oli tarjouksessa reilu 50 €.

Fälttävlan - vinnarlaget Nya Zeeland / Kenttäratsastus - voittajajoukkue Uusi-Seelanti

Niklas Lindbäck och Mister Pooh, individuell etta i fälttävlan! / Niklas Lindbäck ja Mister Pooh, henkilökohtaisen kisan ykkönen!

Fälttävlan var såååå spännande att se på!! Och väldigt roligt. Bra låtar spelades på bakgrunden, publiken jublade och stod upp och skrek. Hindren var gigantiska och väldigt fina, ekipagen ruskigt duktiga och det gick fort! En S-liknande linje blev olycka till många där det tredje hindret var väldigt smalt (se nedan). Nästa år (om det blir fälttävlan) är detta ett måste att se! En underbar detalj jag la märke till var att nästan alla hade väldigt "normala" bett på sina hästar.

Kenttäratsastusta oli niiiiin jännittävä seurata!! Ja todella hauskaa myös. Hyvät biisit soi taustalla, yleisö hurrasi, seisoi ja huusi. Esteet olivat jättimäisiä ja todella hienoja, ratsukot hirmu taitavia ja meno oli rivakkaa! S-linjalla moni epäonnistui, sillä kolmas este oli todella kapea (katso alla). Ensi vuonna (mikäli mukana on kenttäratsastusta) aion ehdottomasti mennä katsomaan uudestaan! Ihana yksityiskohta minkä panin merkille oli se, että lähes kaikilla oli käytössä suht "normaali" kuolain hevosellaan.




Efter sista klassen på torsdag fick publiken gå ner på arenan och mingla. Man fick köpa dricka och titta på hindren. Det var väldigt intressant! Man kände verkligen respekt när man bankade på de fasta 1,20 m höga och 2,5 m breda hindren... Minst.

Torstaina viimeisen luokan jälkeen yleisö sai mennä areenalle. Paikalla oli juomatarjoilu ja esteitä sai katsoa sekä kokeilla. Se oli todella mielenkiintoista! Tunsin todella paljon kunnioitusta kun niitä esteitä paukutti, 1,2 m korkeita ja 2,5 m leveitä... Vähintään. 


Den tyske Kai Rüder


På tavlan fick man skriva namnet på en svenskfödd häst. Det fanns ganska lite plats men jag lyckades klämma in Topanga där nånstans... Hittar du den?

Taululle sai kirjoittaa ruotsalaissyntyisen hevosen nimen. Tilaa ei ollut paljoa, mutta onnistuin mahduttamaan Topangan sinne johonkin. Löydätkö?


På söndag började showen kl 17.30, men vi var på plats redan vid fyra för att gå igenom mässan... Jag hade bestämt mig för att hitta vad jag behövde! Kvällen invigdes med Pegasos-hästen, söt var den iallafall. Sen var det dags för Stjärnornas hoppning, men jag tyckte det var väldigt tråkigt så jag gick tillbaka till mässan. Det var väldigt smart, för det fanns knappt en själ där och jag fick shoppa i lugn och ro! Jag gick också och tog en titt på hästarna där bakom mässan.

Sunnuntaina show alkoi klo 17.30 mutta me oltiin paikalla jo neljän aikoihin jotta ehdittäisiin shoppailla... Olin päättänyt löytää kaiken mitä tarvitsin! Ilta alkoi Pegasos-hevosella, oli se ainakin söpö jos ei muuta. Sen jälkeen oli vuorossa "Tähtien esteratsastus", vähän Tallitähtien tapainen juttu. Se oli mun mielestä ihan tylsää, joten menin takaisin expoon. Se oli fiksu veto, sillä expossa oli tuskin ristin sielua ja sain shoppailla ihan rauhassa! Kävin myös katsomassa hevosia tallialueella expon takana.

En super fin tinker / Mielettömän hieno tinkeri

Den här föreställningen var ganska... Rolig. :D Hon röt som bara den. / Tää esitys oli aika... Hauska. :D Toi nainen karjui minkä jaksoi.

Man fick titta på framridningen / Verkkaa sai seurata



Efter Stjärnornas hoppning var det ponnyhoppning, och sen kvällens höjdpunkt - Malin Baryard Invitational! Det var fem topryttare som var med (i resultatordning): Roger Yves Bost, Jur Vrieling, Peder Fredricson, John Whitaker och Malin Baryard-Johnsson. En väldigt spännande tävling! Det som var förvånande var att Bost såg ut att rida väldigt... O-Bostigt? :D Haha, det såg nästan normalt ut... Men visst gick det undan och särskilt omhoppningen var väldigt spännande att se på.

Tähtien ratsastuksen jälkeen oli vuorossa ponien esteluokka ja sen jälkeen illan kohokohta - Malin Baryard Invitational! Viisi huippuratsukkoa oli kisaamassa (tulosjärjestyksessä): Roger Yves Bost, Jur Vrieling, Peder Fredricson, John Whitaker ja Malin Baryard-Johnsson. Kilpailu oli todella jännittävä! Se mikä vähän yllätti oli, että Bost näytti ratsastavan todella... Epä-Bostimaisesti? :D Haha, se näytti melkein normaalilta... Toki meno oli varsinkin uusinnassa aika rivakkaa ja jännittävää katsoa. 

Duktiga funktionärer! / Reippaat toimihenkilöt!


Invitationstävlingens vinnare Bost fick en bil och projektering av en villa. Inte så dåligt kanske...

Kutsukilpailun voittaja Bost sai auton ja talon suunnittelun. Ei ihan huonosti ehkä...


Barbie-hästen <3


I mellanprogrammet kom det massor av olika hästar och ponnysar till arena. Dessa shettisar var så söta med sina små ryttare! Sen var det dags för voltige. Jag har aldrig sett det live, och jag måste bara säga att WOW. Så duktiga tjejer alltså!! Bara se på den här videon...

Väliohjelmassa areenalle tuli paljon erilaisia hevosia ja poneja. Erityisesti nämä shettikset pienine ratsastajineen olivat niin söpöjä! Sitten oli vuorossa vikellystä. En ole aiemmin nähnyt sitä livenä ja täytyy todeta, että WOW. Niin taitavia tyttöjä! Katsokaapa tämä video...




Sista grenen för söndagen var fyrspann. Det var också nånting jag aldrig förr har sett. Och det var väldigt roligt och spännande att se på. Vilka duktiga människor och hästar och vilket samspel.

Sunnuntain viimeinen laji oli valjakkoajo. Myöskään sitä en ole koskaan ennen nähnyt. Ja olipa se hauskaa ja jännittävää katsoa. Miten taitavia ihmisiä ja hevosia, ja mikä yhteistyö.





Jag avslutar inlägget med att visa bilder från mässan och vad jag köpte.

Lopetan postauksen näyttämällä kuvia exposta ja mitä ostin sieltä.





  1. Kingsland Carolee soft shell jacka 1500 kr -50% - Alltså den här är perfekt. Sitter som skräddarsydd, är stilren och så skön. Jag önskar det var vår redan så jag kan ha på den!
  2. Kingsland classic college tröja 949 kr 449 kr - Jag behövde en sån här tröja med dragkedja och utan luva, perfekt att ha under västen eller bara den när det blir varmare.
  3. Roeckl Primaloft vinterhandskar 699 kr 499 kr - Jag har velat ha dessa handskar redan i kanske fyra år, men tycker att priset är väldigt saltigt. Så när jag såg dessa så var jag tvungen att köpa dem. Sista paret och precis i min storlek...
  4. Dressyrspö i svart och guld 100 kr - Bara så snyggt! Dock kan inte använda denna på Viking. :D
  5. Kingsland strumpor 3pak 230 kr 100 kr - Efter massor av testandet av alla olika slags ridstrumpor har jag kommit till den slutsatsen att Kingslands "show"strumpor är de bästa. Lagom långa, tunna och passar mina tjocka vader.
  1. Kingsland Carolee soft shell-takki 1500 kr -50% - Siis tää on ihan täydellinen! Istuu kuin se olisi tehty mulle, on tyylikäs ja tosi mukava. Voi kun olisi jo kevät niin voisin käyttää sitä!
  2. Kingsland classic college paita 949 kr 449 kr - Tarvitsin tällaisen vetoketjullisen paidan jossa ei ole huppua, sopii hyvin toppaliivin alle tai sellaisenaan kun taas joskus lämpenee.
  3. Roeckl Primaloft talvihanskat 699 kr 499 kr - Oon halunnut ostaa nää hanskat jo ehkä neljän vuoden ajan, mutta mun mielestä niiden normaalihinta on aika suolainen. Joten kun näin nämä mun oli pakko ostaa ne. Viimeinen pari ja mun kokoa...
  4. Koulupiiska mustaa ja kultaa 100 kr - Se on vaan niin upea! Tosin en voi tätä käyttää Vikingillä. :D
  5. Kingsland saapassukat 3pak 230 kr 100 kr - Olen kokeillut vaikka millaisia sukkia eri merkeiltä ja tullut siihen lopputulokseen, että Kingslandin saapassukat on parhaat. Ne on sopivan pitkät, ohuet ja sopivat mun paksuille pohkeille.

Pikeur Jasha 2295 kr 1150 kr - Hela torsdagen letade jag efter snygga ridbyxor utan resultat. Eller jovisst hittade jag massor med fina, men antingen var de för dyra Animos (3000 kr) eller fel storlek. Det var några jag såg och tänkte köpa, men sen tänkte jag ta risken och vänta till söndag. Då hittade jag dessa! Så snygga och vilket pris. Jag har inte haft Pikeurbyxor på tre år, har bara inte hittat nån snygg modell som jag absolut vill ha ELLER sen är dom för dyra. Som dessa, jag skulle aldrig köpta dom för normalpriset! Gråa byxor var jag ute efter och dessa har den perfekta gråa nyansen + snygga detaljer. Lite stora är dom, men det får man ta. Tur jag köpte ett nytt bälte för några veckor sen!

Pikeur Jasha 2295 kr 1150 kr - Etsin koko torstain tuloksetta hyvännäköisiä ratsastushousuja. Tai kyllä mä löysin paljonkin hienoja, mutta joko ne olivat liian kalliit Animon pökät (3000 kr) tai väähän kokoisia. Joukossa oli muutama ok pari joita harkitsin, mutta päätin ottaa riskin ja odottaa sunnuntaille. Silloin löysin nämä! Niin upeat ja hyvä hinta. En ole omistanut Pikeurin housuja kolmeen vuoteen, en vaan oo löytänyt tarpeeksi hienoa mallia mikä olisi pakko saada tai sitten se haluttava malli on liian kallis. Niin kuin nämä, en ikinä ostaisi näitä normaalihinnalla! Harmaita housuja etsin ja näissä on se täydellinen harmaan sävy + hienot yksityiskohdat. Vähän ehkä isot mulle, mutta ei voi mitään. Onneksi ostin uuden vyön muutama viikko sitten!

Ja, det var Horse Show för i år. Verkligen trevligt, dock nu är jag väldigt trött efter helgen och hela veckan för att varje kväll har det blivit sent. Och idag fortsätter det ser det ut som, duktigt. :D Var det någon annan som var på Friends? Kom nästa år, eller hur. ;) (Ni från Finland, en heldagsbiljett hit är billigare/samma pris som en kvällsbiljett till HIHS!)

Jepjep, se oli tämän vuoden Horse Show. Oli tosi kivaa, tosin nyt oon kyllä ihan super väsynyt viikonlopusta ja koko viikosta kun joka ilta on mennyt myöhään. Ja tänään jatkuu hyvä putki. :D Oliko joku muu Friendsillä? Tulkaahan ensi vuonna, eikös. ;) (Kokopäivälippu on halvempi/saman hintainen kuin iltalippu HIHSiin!)




2 kommentarer:

  1. Topanga oli niin vaikees paikkaa etten heti alkuun huomannu, mut siellähän se oikees yläkulmas komeilee Daily Dreamin ja Amin alapuolell:D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, siellähän se! :D Taulu oli ihan täynnä siinä vaiheessa kun me saavuimme paikalle, joten piti johonkin pieneen väliin se nimi tunkea :P

      Radera