25 dec. 2014

Stallrutiner/Tallirutiinit


Dags för en utmaning igen! Den finska hästbloggportalen Blogitalli utmanar alla att berätta om sina rutiner i stallet. Jag bestämde mig för att fota mina sysslor sist jag var på stallet. I princip ser mina stalldagar väl ut typ så här förutom att nu blev det ingen ridning.

On taas blogihaasteen aika! Ohjeet löydät Blogitallin sivuilta. Tarkoituksena on siis kertoa tallirutiineistaan. Mä päätin toteuttaa tämän kuvaamalla puuhasteluni viimeisimmällä tallireissulla. Pääpiirteittäin tallipäiväni näyttävät suunnilleen tältä, paitsi että nyt ei ollut ratsastusta tiedossa.


Jag åker till stallet ca 11.45. Det är dagen före julafton och i centrum är det djungelns lagar som gäller! Känns som att alla bilister har blivit galna? Ingen kommer nånstans i rondellen. Jag tar några djupa andetag och lyckas hålla mig relativt lugn.

Lähden tallille noin 11.45. On aatonaatto ja keskustassa vallitsevat viidakon lait. Ihan kuin kaikki autoilijat olisivat tulleet hulluiksi? Kukaan ei pääse mihinkään liikenneympyrässä. Otan muutaman syvän hengenvedon ja onnistun pitämään itseni suht rauhallisena.


För trafikens skull tar det nästan 10 minuter mer än normalt att komma till stallet. Menmen, äntligen framme!

Liikenteen takia kestää melkein 10 minuuttia kauemmin ajaa tallille. Muttamutta, vihdoin perillä!


När jag kliver in i stallet kollar jag först om det står något viktigt på anslagstavlorna.

Astuessani sisään talliin katson onko ilmoitustauluilla mitään tärkeää.


Jag brukar starta stalldagen med att mocka. Men det varierar lite, om jag har t.ex. bråttom att hinna till ridhusets fritimme eller rida i dagsljus så gör jag det efter ridningen. Så här fint bäddat fick Viking det! Jag mockar också Topangas box.

Aloitan yleensä tallipäivän putsaamalla karsinan. Mutta se vaihtelee kyllä vähän, jos mulla on esim kiire ehtiä maneesin vapaatunnille tai ratsastamaan päivänvalossa niin putsaan karsinan sitten ratsastuksen jälkeen. Näin hienon pedin sai Viking tällä kertaa! Siivoan myös Topangan karsinan.



Sen  hämtar jag in Viking. Lilla stackaren måste gå nu ett tag i sjukhage så att hon inte anstränger sig för mycket.

Sitten haen Vikingin sisään. Pikku raukan täytyy nyt tarhata sairastarhassa hetken aikaa jottei se rasittaisi itseään liikaa.


Jag brukar inte tillåta Viking att äta från sin höpåse, men den här gången kommer hon undan med det... Jag ska nämligen ta tempen från henne och hon tycker inte det är så kul. :D 

En yleensä anna Vikingin syödä heinäpussistaan mutta tämän kerran teen poikkeuksen... Mittaan nimittäin lämmön ja se ei ole Vikingin mielestä kovin mukavaa. :D


Först borstar jag Viking ordentligt och kratsar hovarna. Vi ska bara gå en promenad så det blir inte så mycket utrustning. Lite reflexer på benen blir bra!

Ensin harjaan Vikingin kunnolla ja putsaan kaviot. Mennään ihan vain kävelemään joten varusteita ei tarvita sen kummemmin. Heijastimet jaloissa riittävät!


Några kompisbilder måste man ta! Jag ser ut som en julgran med den där reflexvästen. Om man trycker på en knapp så blinkar dom där knapparna rött ljus. :D

Täytyy ottaa muutama kaverikuva! Mä näytän ihan joulukuuselta toi heijastinliivi päällä. Napista painamalla nuo napit vilkkuvat nimittäin punaista valoa. :D





Vi går först genom hagarna och sen in i skogen. Jag känner att min förkylning fortfarande försöker kämpa emot så vi går inte så fort och jag måste bromsa Viking i uppförsbackarna... Pust!

Kävellään ensin laitumien läpi ja sitten mennään metsään. Tunnen kuinka flunssa edelleen yrittää taistella vastaan joten ei voida kävellä kovin reippaasti ja joudun jarruttamaan Vikingiä ylämäissä... Huhhuh!




På vårt stall fixar man själv hö till hästen. Dom fodras fyra gånger om dagen så det betyder alltså att man gör fyra stycken höpåsar färdiga. Viking har dessutom ett stort hönät. Jag fixar hö alltid det sista jag gör, min allergi kan bli väldigt våldsam ibland och det är inte roligt att ha allt annat kvar om man håller på att dö. :D

Meidän tallilla jokainen laittaa itse hevosensa heinät valmiiksi. Heinät jaetaan neljä kertaa päivässä mikä tarkoittaa sitä, että tehdään neljä pussia valmiiksi. Tämän lisäksi Vikingillä on iso heinäverkko. Teen heinähommat aina viimeisenä. Mun allergia voi olla aika paha välillä ja ei ole kiva jos on kaikki muut jutut vielä jäljellä eikä meinaa henki kulkea. :D


Här hänger man upp lunchpåsarna. De andra tre påsarna hänger på olika ställen likadant.

Tähän ripustetaan lounaspussit. Kolme muuta pussia roikkuvat eri paikoissa samalla tavalla.


Jag fyller på vatten i hennes hinkar och sen är allt klart!

Täytän ämpärit vedellä ja sitten on kaikki valmista!


Dags att hämta Topanga in. Hon blir så glad och orkar knappt vänta när jag öppnar porten. Hon viftar med sitt framben som hon alltid gör när hon vill ha uppmärksamhet...

Aika hakea Topanga sisään. Se tulee tosi iloiseksi ja malttaa tuskin odottaa että saan avattua portin. etujalka heiluu kuten aina kun Topanga haluaa huomiota...


Hon ser ut som en nallebjörn nu, titta på pälsen!

Topanga näyttää ihan nallekarhulta, kiva hei tää karva!


Det känns lite sorgligt varje gång man öppnar hennes skåp och ser sadeln som inte har använts på ett halvår. Men det kommer! Jag leder Topanga till spolspiltan och sköljer hennes ben. Upptäcker två små sår på hennes framben och smörjer dom med antibiotikasalva. Penslar hennes hovar med hovfett. Borstar, kratsar hovarna, reder ut svansen. Hon älskar att bli ompysslad. Sen får hon gå tillbaka till sin box och mumsa i sig sitt lunchhö.

Joka kerta avattuani Topangan kaapin tulee vähän haikea olo nähdessäni puoli vuotta käyttämättä olleen satulan. Mutta sen aika tulee kyllä! Vien Topangan vesiboxiin ja huuhtelen sen jalat. Löydän kaksi pientä haavaa joihin laitan antibioottirasvaa. Laitan kavioihin kaviorasvaa. Harjaan, putsaan kaviot ja selvitän hännän. Topanga rakastaa huomiota. Sitten se saa mennä takaisin karsinaansa syömään lounasheiniään.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar