31 dec. 2014

2014 1/2

Alltså wow vilket år! Om jag får vara ärlig så måste jag säga att det har varit det bästa året i mitt liv hittills. Mitt liv har förändrats helt men ändå är jag lyckligare än någonsin. Det har verkligen varit ett år av förändringar. Först flytten till Sverige, ett helt nytt jobb, flytt till ny lägenhet och inte allra minst att gifta sig... Ja'a hörrni, känns som det inte kan bli bättre men jag kan bara inte vänta vad 2015 för med sig!

Här har ni den första halvan av mitt 2014.

Siis huhhuh millainen vuosi! Jos saan olla ihan rehellinen, niin on pakko myöntää tämän vuoden olleen elämäni paras tähän mennessä. Elämäni on muuttunut täysin mutta siitä huolimatta olen onnellisempi kuin koskaan. Tämä vuosi on todellakin ollut muutosten vuosi. Ensin muutto Ruotsiin, uusi työ, muutto uuteen asuntoon ja unohtamatta häitä... Jaa-a kuulkaas, en tiedä miten asiat voisivat olla paremmin mutta en malta odottaa mitä 2015 tuo tullessaan!

Tässä on ensimmäinen puolikas menneestä vuodesta.


JANUARI - TAMMIKUU




Början av januari spenderade jag i Sverige. Jag hade redan bestämt mig för att flytta dit så det var aggressiv bostadssökande som gällde. Jag testade också att rida på två ridskolor men förstod att det är ingenting för mig. Vi besökte Helsingborg och åkte över till Danmark Helsingör för några timmar. Jag provade på klättring och det var så kul! Tillbaka i Finland hoppade jag av mina studier på universitetet. Jag tog hand om Mauno som hade skadat sin rygg. Det var promenader i kylan som gällde... Sen jobbade jag några pass i veckan på S-Market och hatade varje sekund. Nåja, jag behövde pengar och all jobb är jobb. :)

Tammikuun alun vietin Ruotsissa. Olin jo päättänyt muuttaa sinne joten etsin aggressiivisesti asuntoa. Kokeilin myös käydä irtotunnilla kahdessa ratsastuskoulussa mutta ymmärsin ettei ratsastuskouluelämä ole mua varten. Kävimme Helsingborgissa ja mentiin siitä laivalla Tanskaan Helsingöriin muutamaksi tunniksi. Kokeilin seinäkiipeilyä ja se oli hurjan hauskaa! Takaisin Suomessa keskeytin yliopisto-opintoni. Hoidin Maunoa, raukka oli satuttanut selkänsä joten tehtiin lähinnä käyntilenkkejä pakkasessa... Työskentelin muutaman kerran viikossa S-Marketissa ja inhosin jokaista hetkeä. No, rahaa oli saatava ja kaikki työ on työtä. :)

FEBRUARI - HELMIKUU


Februari startade med party och temat var beach party. Det var så roligt att klä sig i sommarkläder mitt i kalla vintern. Flyttdagen var redan bestämd så jag var ganska mycket med Mauno och han var lite bättre ibland så han kunde ridas. Jag fick jobba ackord på mitt gamla jobb och det var så perfekt! Bra betalt och trevliga arbetsuppgifter. Flytten kom allt närmare och jag köpte med lite finska nödvändigheter. Jag sålde nästan alla mina möbler och de sista veckorna sov jag på golvet men ändå var det väldigt tajt nät vi lastade allt in i skåpbilen... Sista dagen i Finland hade vi en avskedsfest. Det kändes så onaturligt, inte ska jag flytta nånstans? Båtresan till Sverige gick bra och Tahvo tyckte det var väldigt spännande! Hon var så snäll i hytten och sov typ hela resan.

Helmikuu lähti käyntiin teemajuhlilla: beach party. Oli kyllä tosi hauskaa pukeutua kesävaatteisiin keskellä kylmää talvea. Muuttopäivä oli jo päätetty joten olin aika paljon Maunon kanssa, se oli ajoittain jo parempi joten sillä pystyi ratsastamaan. Sain tehdä urakkatöitä mun vanhassa työpaikassa ja se tuli ihan täydelliseen saumaan! Hyvä palkka ja mukavat työtehtävät. Ei harmittanut sanoa itseään irti S-Marketista... Muutto lähestyi uhkaavasti ja ostin vähän suomalaisia välttämättömyyksiä. Myin lähes kaikki huonekaluni, nukuin jopa lattialla viimeiset viikot mutta pakettiautossa oli silti ahdasta... Viimeisenä päivänä Suomessa pidimme läksiäiset. Tuntui ihan epätodelliselta, en kai mä mihinkään ole muuttamassa? Laivareissu Ruotsiin meni hyvin ja Tahvon mielestä se tosi jännittävää! Se oli todella kiltisti hytissä ja nukkui tyyliin koko matkan.

MARS - MAALISKUU


Det var mycket spännande som hände. Jag försökte hitta en trevlig medryttarhäst och provred några. Topanga var den fjärde jag provred och jag föll för henne direkt. Jag började på ett nytt jobb och allt kändes så konstigt! Även fast Sverige och Finland är grannländer så känns det som om alla byråkratiska saker är från olika världar. T.ex. kunde jag inte öppna ett bankkonto förrens jag var skriven i Sverige, men det tog ju flera veckor för min ansökan att gå genom och jag kunde inte få lön utan bankkonto. Visst löste det sig, men ändå... Pust! Nu har jag snart bott ett år här och förstår mig fortfarande inte på hur skatt, vård och sånt funkar men äh, jag går med strömmen haha. Saknar hur enkelt, snabbt och billigt allt är i Finland...

Tapahtui paljon jännittäviä asioita. Yritin löytää mukavan vuokrahevosen ja kävin ratsastamassa muutaman. Topanga oli neljäs jonka koeratsastin ja rakastuin siihen heti. Aloitin uudessa työssä ja kaikki tuntui niin oudolta! Huolimatta siitä, että Ruotsi ja Suomi ovat naapurimaita niin tuntuu kuin byrokraattiset asiat olisivat eri maailmoista. Esim. en voinut avata pankkitiliä ennen kuin olin kirjoilla Ruotsissa, mutta sehän sitten kesti monta viikkoa enkä tietenkään voinut saada palkkaa ilman tiliä. Toki se järjestyi, mutta silti... Huh! Nyt olen kohta asunut vuoden täällä enkä vieläkään oikein ymmärrä miten veroasiat ja esim. terveyshuolto täällä toimii, mutta äh menen virran mukana haha. Ikävöin sitä miten helppoa, nopeaa ja halpaa kaikki on Suomessa.

APRIL - HUHTIKUU


Jag red Topanga mycket och vi började komma bättre överrens med varandra. Jag upptäckte mer och mer hur underbar hon är! På jobbet började saker flyta på bättre och Stockholm kändes inte så stort längre. I slutet av april blommade körsbärsträden i Kungsträdgården och man kunde känna att sommaren är nära.

Ratsastin paljon Topangalla ja alettiin päästä paremmin yhteisymmärrykseen. Löysin siitä yhä enemmän upeita puolia. Töissä pääsin paremmin sisään tehtäviini ja Tukholma ei enää tuntunut niin isolta. Huhtikuun lopussa kukkivat Kungsträdgårdin kirsikkapuut ja pystyi tuntemaan kesän olevan lähellä.

MAJ - TOUKOKUU


Maj var en underbar månad! Bröllopsdagen var självklart årets höjdpunkt, men också allt runt det. Möhippan, planeringen, semestern... Det blev sommarvärme i mitten av maj, perfekt till min semester! Dock blev jag typiskt sjuk men det hindrade mig inte från att njuta av underbara Korfu. Det bästa vi gjorde var dykningen, har nog aldrig gjort något så coolt.

Toukokuu oli upea kuukausi! Hääpäivä oli ehdottomasti vuoden kohokohta, mutta myös kaikki asiat sen ympärillä. Polttarit, suunnittelu, loma... Toukokuun puolessa välissä saatiin tänne hellettä, just sopivasti mun loman ajaksi! Toki tulin tyypillisesti kipeäksi, mutta se ei estänyt mua nauttimasta upeasta Korfusta. Parasta mitä teimme lomana oli ehdottomasti sukeltaminen, en ole varmaan koskaan tehnyt mitään niin siistiä.

JUNI - KESÄKUU


Enligt bilderna så verkar det som att jag inte gjorde något alls speciellt i juni. Jag hittade inte ens nånting från midsommaren? Haha... Det minns jag åtminstone att jag fick halsfluss när vi kom tillbaka från Korfu men kunde inte vara sjukskriven för det fanns alldeles för mycket jobb att göra före sommarsemesterns andra del började. Usch! Samtidigt stressade vi över vår flytt som var i slutet av juni. Men jag hade iallafall kul med Topanga och saker flöt på med henne, jag hade lärt mig att rida henne och den känslan var obeskrivlig. Vi blev fotade av en proffsfotograf, mer av bilderna kan du se här och här.

Kuvien perusteella vaikuttaisi siltä, etten tehnyt mitään erikoista kesäkuussa. En löytänyt mitään edes juhannuksesta? Haha... Sen muistan, että sairastuin poskiontelontulehdukseen kotiuduttuamme Korfulta enkä voinut edes olla saikulla kun oli aivan liikaa töitä tehtävänä ennen kesäloman toista osaa. Hyi! Samaan aikaan stressasimme lähestyvästä muutosta. Mutta mulla oli ainakin tosi hauskaa Topangan kanssa ja sen kanssa sujui yhteistyö paremmin ja paremmin. Olin oppinut vihdoin ratsastamaan sillä ja se tunne oli kyllä mitä parhain! Meitä kävi kuvaamassa yksi ammattilainen, lisää kuvia voit nähdä täällä ja täällä.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar