11 juli 2017

Rinkin kehitys neljässä kuukaudessa

Päädyin selaamaan vanhoja blogipostauksia ja tajusin miten paljon Rink on edistynyt. Ensimmäinen kuva on meidän ensimmäisestä valmennuksesta maaliskuulta. Toinen kuva on huhtikuusta jolloin aktiivista treeniä oli takana sen kuukauden verran, ja sitten nämä kaksi kuvaa viimeisimmiltä valmennuskerroilta jolloin Rink on näyttänyt ihan uusia puolia ja liikkeitä. On se mahtava hevonen! Kuvat ovat kyllä hyvä keino nähdä edistyminen konkreettisesti, sitä tulee helposti vähän "kotisokeaksi" niin kuin täällä Ruotsissa sanotaan. Hemmablind.

3/2017
4/2017
6/2017
7/2017

Eilen Rink muuten nosti laukan ensimmäistä kertaa ilman ääniapuja, pelkällä pohjeavulla. Vaikka takapakkeja ja huonoja päiviä välillä sattuukin eteen, niin silti se vaan kehittyy ja kehittyy viikko viikolta. En olisi koskaan uskonut pystyväni tähän, että olen oikeasti onnistunut kehittämään nuorta 4-vuotiasta hevosta näin paljon ratsastuksellisesti eteenpäin. Tottakai ohjasajo, maastakäsittely ja ajaminen kehittävät Rinkiä yhtälailla, mutta uskokaa tai älkää, olen ainut joka sillä tällä hetkellä ratsastaa (satunnaisia kertoja lukuun ottamatta). Mun on edelleen tosi vaikea oikeasti tajuta ja sisäistää, että minä olen saanut aikaan tämän kehityksen. Kun Rinkin omistaja silloin alkuvuodesta meilasi mulle ja tarjosi tätä diiliä, en todellakaan uskonut pystyväni tai olevani tarpeeksi kokenut hommaan. Olin silloin täysin rehellinen hänelle ja sanoin ettei mulla ole minkäänlaista kokemusta nuorten hevosten ratsastamisesta. Rinkin omistaja kuitenkin luotti ja uskoi muhun, ja vaikka meidän matka ehkä meinasi katketa lyhyeen sen tippumisen takia, niin molemminpuolinen luotto säilyi siitä huolimatta. Suurin syy edistymiseen on kuitenkin ehdottomasti ollut meidän valmentaja - hänen tuki, neuvot ja itsetuntoa kohottavat tehtävät sekä tajuttoman hyvät kuvailut ovat olleet ainakin itselleni se suurin apu. Hänen kauttaan olen oppinut luottamaan omaan tekemiseeni ja saanut todella, todella paljon uutta tietoa ja taitoa, sekä teoriaan että ratsastukseeni.

Olisihan tämä voinut päättyä huonostikin. Esitellessäni Rinkin blogissa sain epäileviä kommentteja monelta anonyymiltä, enkä yhtään ihmettele. En ole mikään kummoisempi ratsastaja eikä minulla ole kokemusta nuorista hevosista. Kuten kirjoitin aiemmin, epäilin itsekin olenko oikea tyyppi tähän hommaan. Olen kuitenkin nöyrä ja rehellinen, pitkän hevostaustan ja hyvän perusratsastuksen omaava hevosia rakastava heppatyttö. Olen varmasti tehnyt virheitä ja joku muu olisi tehnyt paljon paremmin, mutta ei tässä ihan metsäänkään olla menty.

Reilun kuukauden päästä Rink lähtee Saksaan ja siellä sitten mitataan kaikki se mitä olemme rakentaneet tämän puolen vuoden aikana. Reissu jännittää meitä kaikkia, ja tulee olemaan kamalan tylsä olla ilman Rinkiä pari kuukautta... Eiköhän sillä kuitenkin mene hyvin siellä. Sitä käsittelevät, ratsastavat ja ajavat ammattilaiset, ja Rinkin oppimiskyvyllä ja -halulla he saavat varmasti paljon aikaan. Nyt meillä on kuitenkin vielä reilu kuusi viikkoa aikaa jatkaa harjoituksia, let's make the best of it!

5 kommentarer:

  1. Tuleeko Rinkin Saksan matkasta jotain materiaalia tänne? Menettekö katsomaan sitä? Se suorittaa siis jotain oritestejä, eikö? Todella monet sanovat ettei nuoren hevosen kanssa voi työskennellä kuin ammattilaiset mutta omasta mielestäni perusratsastuksen osaava, maalaisjärjen omaava nöyrä ihminen ammattilaisen avulla pystyy hyvin saamaan edistystä aikaiseksi nuoressa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mä en lähde mukaan sitä viemään, mutta neuvottelen omistajan kanssa jos jotain saan heidän matkastaan teille julkaista! :) Rink on siellä Saksassa ihan yksin joten sieltä ei varsinaisesti mulla ole mitään kerrottavaa paitsi mitä omistajan kautta kuulen. Kerron tänne kyllä kaiken minkä voin ja saan. :) loppukokeisiin lähden sitten mukaan katsomaan ja siltä reissulta tulee varmasti kunnon raportti! ;)

      Mulle oli heti alusta asti selvää, että otan avuksi valmentajan ja oli onni että löysin meidän nykyisen! :) hänellä on pitkä kokemus nuorten hevosten sisäänratsastamisesta ja sopii tyyliltään meille täydellisesti. Olen myös omissa epäilyksenpuuskissani saanut häneltä paljon apua ja itseluottamusta. Iso kiitos siis hänelle! :)

      Radera
    2. Unohdin vastata tuoton oritestikysymykseen, eli siis joo reissun tarkoituksena on suorittaa nuo parin kuukauden mittaiset "bruksprov"/käyttökoe, minkä aikana arvioidaan orien kehityskyky, luonne ja muita asioita. Sitten lopuksi on loppukokeet missä hevosilla ratsastetaan koulua, hypätään ja niitä ajetaan. Rakenteen ja liikkeiden puolesta Rink on siis jo "hyväksytty" kantakirjaan mutta lopullinen hyväksyntä tapahtuu tämän käyttökokeen myötä. En tiedä kovinkaan hyvin arvosteluperiaatteista, mutta opin ne varmasti tässä reissun aikana ja osaan sitten kertoa myös täällä. :)

      Radera
  2. Hienosti teillä on mennyt! Jatkuuko yhteistyösi Rinkin kanssa myös kantakirjauksen jälkeen? Onko Rinkin omistajan itse tarkoitus alkaa ratsastaa hevosella jossain vaiheessa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kiitos! :) Jatkuu kyllä, ihan niin pitkälle tulevaisuuteen kuin molemmilla osapuolilla elämäntilanteet sallivat. :) Omistaja ratsastaa satunnaisesti kerran pari kuussa.

      Radera