21 mars 2018

Photoshoot: Avalon


Asiat (tai säätila) ovat huonosti, kun joutuu keskellä päivää lumisessa maisemassa kuvatessa pitämään ISO-arvon yli 1000 (vaikka aukko on 2,8...). No, näin tällä kerralla - aina ei voi olla täydelliset olosuhteet valokuvaamiselle. Tällä kerralla kamerani edessä oli hieno  5-vuotias SWB-ruuna Sir Avalon, jonka on tulevaisuudessa tarkoitus olla tallinpitäjämme uusi kisahevonen valjakkoajossa. Tällä nuorella on aika isot kavionjäljet täytettävänä, sen edeltäjät ovat kilpailleet aina World Cupissa asti ja mm. voittivat viime vuonna kultaa PM-kisoissa!



Tein virhearvioinnin näitä liikekuvia ottaessa ja päätin pitkästä aikaa kokeilla 18-135mm/3,5-5,6 objektiiviani. Ei hyvä, miksen koskaan muista ettei tämän objektiivin valovoima ja terävyys millään riitä tällaisissa kuvausolosuhteissa? Pitäisi jo heivata tämä yksilö mäkeen ja ostaa 70-200mm/2.8 liikekuvia varten, mutta en millään raaski maksaa siitä Canonin putkesta yli 2000 euroa (ihan kuin mulla edes niitä rahoja olisi :D), ja toisaalta en tiedä ovatko Tamronin ja Sigman vastaavat sen arvoisia. Vaikeita valintoja...




8 kommentarer:

  1. Kannattaa harkita myös vanhempaa mallia 70-200 putkesta. Itsellä se vakaajaton ja hoitaa hommansa esimerkillisesti. Toki 2.8 pehmeämpi vanhemmassa kuin uusimmassa versiossa, mutta suosittelen lukemaan arvosteluja ja vertailemaan, josko vanhempikin malli kelpaisi tai riittäisi :) Vakaajaa en tähän mennessä ole osannut edes kaivata, eli ainakaan omassa kuvaamisessa se ei tuo suurta lisäarvoa uudemman mallin ostoon :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kiitos, just näitä "oikeita" käyttökokemuksia haluan kuulla muilta hevoskuvaajilta! :) Mä oon tähän mennessä kuvannut vain tuolla Canonin IS II-objektiivilla, joten en osaa yhtään verrata miten muut vastaavat putket ovat laadultaan.

      Radera
  2. Mulla on se uudempi 70-200, ja joka kerta sitä käyttäessä oon kyllä niin onnellinen, että säästin ja ostin sen. En oikein osaa verrata noihin Sigmaan ja Tamroniin, tai vanhempaan versioon tosta omastani, mutta toi uusi on kyllä koko hintansa (ja painonsa) arvosta kultaa :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ootko kuvannut noilla muilla? :) Mä rakastan tuota uudempaa mikä mulla on ollut vuokralla useamman kerran, eikä ole käyttökokemuksia muista. Sen takia en meinaa "uskaltaa" ostaa toista versiota, pitäisi ihan käytössä kokeilla onko isoa eroa.

      Radera
    2. En valitettavasti oo, eli en oikein osaa vertailla noita. Mutta kaverilla on mun mielestä Sigman joku suht vastaava, niin voisin vinkata sille tästä :)

      Radera
    3. Kiitos! :) Oon kyllä ajatellut, että kun oon tarpeeksi rahoissani ostaisin tuon IS II käytettynä. Tai sitten jopa säästän siihen uuteen, välillä sitä näkee noin 20.000 kruunulla joissain liikkeissä.

      Radera
  3. Sigman 70-200 on ainaki ihan huikee putki, se piirtää niiiiiiin hyvin.

    SvaraRadera