10 sep. 2017

Friisiorien käyttökokeet Saksassa


Upeista kuvista kiitos Petra Lönnqvist/Hestafoto!

Rink on ollut Saksassa kohta kolme viikkoa ja jännitys alkaa tuntua. Emme ole kuulleet siitä oikeastaan mitään muuta kuin että alussa tehty eläinlääkärintarkastus meni hyvin ja röntgenkuvat olivat puhtaat - myös rakenteellisesti, eli ettei orissa ole mitään jalostusta estävää vikaa. En tiedä kuuleeko sieltä edes mitään näiden kahden kuukauden aikana, joten tulee olemaan TODELLA jännittävää sitten kun vihdoin lokakuun lopussa näemme Rinkin. 


Paikka, missä orikokeet järjestetään, on Hampurin lähellä sijaitseva valtion siittola. Ainakin näkemieni kuvien ja videoiden perusteella se on ihan mielettömän upea paikka. Lähden omistajan mukaan katsomaan lokakuun lopussa olevia kaksipäiväisiä loppukokeita. En malta odottaa!

FZPV:n oritesteihin osallistuu tänä vuonna kuusi oria, joista peräti kaksi (yksi Rinkin lisäksi) on Ruotsista. Ennestään Ruotsista löytyy ainoastaan viisi hyväksyttyä friisioria - neljä FZPV:n (Saksan kantakirja) ja yksi KFPS:n (Hollannin kantakirja) ori.



Svenska Frieserhästsällskapet julkaisi Facebook-sivuillaan seuraavan tiedotteen, josta löytyy enemmän tietoa käyttökokeiden ja loppukokeiden arvosteluperiaatteista. Suomennos löytyy ruotsinkielisen tekstin jälkeen.

"Under 50 dagar tränas hingstarna dagligen av sin tilldelade ryttare resp. kusk under övervakning av träningsledaren. Träningsledaren betygsätter hingstarna under perioden på bl.a. karaktär, temperament, inlärningsförmåga och utvecklingsbarhet, grundgångarter under ryttare (skritt, trav & galopp) och framför vagn (skritt och trav) samt ridbarhet och körbarhet. Träningsledarens totalpoäng utgör 45% av hingstens totala slutpoäng.

Efter minst halva tiden anländer testryttare & testkusk som rider & kör alla hingstarna. De delar ut poäng på ridbarhet & körbarhet som utgör 20% av slutpoängen. De två sista dagarna på bruksprovet kallas för slutprovsdagar och de övervakas och bedöms av externa dressyr- och kördomare. Domarna bedömer hingstarna under ryttare samt framför vagnen och poängsätter grundgångarter och rid-/körbarhet. Hingstarna ska också hoppa en terrängbana med ca 8 hinder på max 80 cm och får poäng på detta moment. Domarnas poäng utgör 35% av hingstens totala slutpoäng.

För att bruksprovet ska vara godkänt måste slutpoängen vara lägst 7,0 och ingen delpoäng får vara under 5,0. En hingst som ska kunna upptas i HB I (bli stamboksförd och godkänd för avel i FPZV) måste också vara visad på hingstpremiering (Körung) och där ha fått lägst 7,5 poäng (ingen delpoäng får vara under 6,0). Hingsten ska också vara friröntgad."

Suomennos:

"Oreja treenataan kilpailunjohtajan valvonnassa viidenkymmenen päivän ajan niille osoitettujen ratsastajien ja kuskien toimesta. Kilpailunjohtaja arvostelee tänä aikana orit mm. seuraavien arvostelukohtien perusteella: tyyppi, luonne, oppimiskyky, kehityskyky, perusaskellajit ratsastajan alla (käynti, ravi ja laukka) ja vaunun edessä (käynti ja ravi), ratsastettavuus ja ajettavuus. Kilpailunjohtajan antama arvosana on 45% orin lopullisesta arvosanasta.

Vähintään puolessa välissä testejä paikalle saapuvat testiratsastajat ja testikuskit, jotka ratsastavat ja ajavat kaikilla oreilla. He jakavat pisteitä ratsastettavuuden ja ajettavuuden mukaan, ja tämä pistemäärä vaikuttaa 20% loppuarvosanaan. Käyttökokeiden kaksi viimeistä päivää ovat loppukoepäiviä, ja niitä valvovat ja arvostelevat ulkopuoliset koulu- ja valjakkoajotuomarit. Tuomarit arvostelevat oriit ratsastajien alla sekä vaunujen edessä ja pisteyttvät perusaskellajit ja ratsastettavuuden/ajettavuuden. Oriit hyppäävät myös noin kahdeksasta, max 80 cm korkeasta esteestä koostuvan maastoesteradan ja saavat myös tästä osuudesta pisteet. Tuomarien pisteet ovat 35% oriin lopullisesta pistemäärästä.

Jotta käyttökoe hyväksytään tulee oriin lopulliset pisteet olla vähintään 7,0 ja mikään arvostelukohta ei saa olla alle 5,0. FZPV:n kantakirjaan ja jalostukseen hyväksyttävän orin tulee olla esitetty orinäyttelyissä (Körung) ja saanut siellä vähintään 7,5 pistettä (mikään arvostelukohta ei saa olla alle 6,0). Oriin röntgenkuvien tulee myös olla puhtaat."


Mielestäni on hienoa, että orien luonteeseen, oppimiskykyyn ja ratsastettavuuteen kiinnitetään niinkin paljon huomiota ja että kilpailunjohtajan antamat pisteet vaikuttavat niin paljon lopullisiin pisteisiin. Tarkoitus ei ollut lähettää Saksaan täysin valmista hevosta, vaan nimenomaan nuori ori, joka on halukas oppimaan, yhteistyökykyinen ja hyväluonteinen. Ja Rink on ehdottomasti näitä kaikkia! (Toivottavasti se osaa näyttää sen myös siellä. ;))

Elämme siis todella jännittäviä aikoja. Ihan uskomatonta, että vasta totutimme Rinkiä ratsastajaan ja se opetteli tasapainoista menoa, sitten Saksaan lähti huimia edistysaskeleita tehnyt upea nuori ja kohta siellä on mahdollinen uusi jalostusori vastassa. A-P-U-A. Olettehan mukana hengessä? <3

8 kommentarer:

  1. Rink on kyllä vaikuttanut nopealta oppimaan että ei varmaan huolta siltä saralta :)
    Aivan upeita kuvia! Itse seuraan tarkkana mitä tänne kerrot siitä kun pääsette käymään paikan päällä!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Treeni siellä Saksassa on myös ihan erilaista kun hevosia ratsastavat ammattilaiset, rankempaahan se toki on kuin kotona mutta Rink rakastaa kaikkea työntekoa. Tulee kyllä olemaan jännä nähdä miten paljon (tai vähän :D) se on siellä sitten kahdessa kuukaudessa kehittynyt! :)

      Odotan reissua ihan sairaan paljon, täytyy tehdä kunnon reissureportaasi sitten! ;)

      Radera
  2. Vau minkä kuuloista! Oikein kunnon tehoratsutus ja luultavasti ratsastajat ovat erittäin hyviä ammattilaisia? Oletko kertonut, vai onko se salaisuus, että mitä tällainen kantakirjaus maksaa? Ei se varmasti ihan ilmaistakaan ole?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo ratsastajat ovat siittolan omaa väkeä/ratsuttajia (mikäli olen ymmärtänyt oikein :D) ja testiratsastajat sitten näitä friisioreihin/kantakirjaukseen erikoistuneita. Jos en nyt liikaa valehtele... ;)

      Ei kai se hinta salaisuus ole, mutta ei ole mun hevonen tai lompakko niin en ihan tarkkaan muista. :D Siellä oleminen sisältäen tallipaikan, hoidon, rehut ja ratsutuksen yms (no siis ihan kaiken ylläpidon) maksaa vajaa 2000 e koko ajalta. Siihen päälle testi- ja kantakirjausmaksut, muutaman huntin ehkä. Kallein tässä touhussa taitaa olla hevosauton vuokra ja Saksaan/takaisin kotiin kuljetus... :)

      Radera
    2. Eihän toi kovin paha ole ratsutuksesta kun on varmasti aika osaavat kaverit selässä. Mietin tässä siis sitä, että jos se nyt ei jostain syystä pääse kantakirjaan niin reissu on varmasti hyödyllinen noin muutenkin :)

      Radera
    3. Onhan noi Keski-Euroopan hinnat jopa ruotsalaisen silmään huokeat. ;) ja varmasti on hyödyllinen reissu! Sitten Rink on oikea kokenut maailmanmatkaaja. :D

      Radera
  3. Oho, hieno tuollainen 2kk repeämä, ettei niinkuin monessa rodussa vaan parinkymmenen minuutin pyrähdys, jolloin yksi huono päivä voi pilata kaiken. Toisaalta mä varmaan juoksisin kukka hatussa heilahdellen hevoseni perässä huutelemassa ohjeita. Koska mamman mussukka ja sitä rataa :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mun mielestä on kyllä hieno juttu että niin tarkasti seulovat oikean orimateriaalin (voiko niin sanoa? :D) kaikkien joukosta. Hollannissa kokeet kestävät vielä pidempään, muistaakseni 90 päivää. :)

      Haha kukka hatussa perässä juokseminen kuulostaa hyvältä... ;)

      Radera