12 nov. 2015

Tiistaihumppa

Välillä mä mietin onko tässä järkeä. Esimerkiksi tiistaina kun iski kamala flunssa, olo oli heikko ja tukkoinen. Pakkohan sinne tallille oli mennä kun Maaike oli mun vastuulla - ratsastaakin ajattelin sen verran mitä olo antaa periksi. Loppujen lopuksi tallilla vierähti se perus reilu kolme tuntia, vedin 45 min koulurääkin ja kotiin päästyäni olin iloinen mutta huonovointinen. :D Oliko sen arvoista? Ehdottomasti!

Ibland funderar jag om jag är helt galen. Som till exempel i tisdags  när jag kände mig förkyld, mådde illa och var helt täppt överallt. Ändå ville jag till stallet - självklart när jag hade ansvaret om Maaike. Tänkte även att självklart kan jag rida så länge jag orkar. Vilket resulterade med att jag var borta i över tre timmar, red ett intensivt dressyrpass på 45 min och när jag kom hem på kvällen var jag glad men illamående. :D Var det värt det? Absolut!


Kuvat ovat perjantailta. Onnistuneita kuvia tuli enemmän mitä kehtasin yhdessä postauksessa julkaista joten päätin jakaa ne näin. Ja onnistuneella tarkoitan nyt sitä, että kuvattava kohde näyttää hyvältä - laadusta en mene sanomaan yhtään mitään. :D

Bilderna är från fredag. Det blev fler lyckade bilder än vad jag ville publicera i ett inlägg så jag tänkte dela upp dem så här. Och nu menar jag inte att de är så bra kvalitetsmässigt utan vi som ekipage ser bra ut. :D




Yhteenvetona voin kertoa, että Maaike oli mielettömän hyvä. Perjantaitakin parempi, mikäli mahdollista!

Som en kort sammanfattning kan jag gott och väl säga att Maaike var så bra att rida. Till och med bättre än hon var i fredags, om det nu är möjligt!



Tein alkuverkat samalla kaavalla mitä perjantaina. Aluksi vähän kevyttä ravia, sitten laukkaa kevyessä istunnassa molempiin suuntiin ja sitten vähän jumppaa harjoitusravissa. Maaike innostui tuosta laukkaamisesta taas sen verran, että oli ihan kytiksellä odottamassa seuraavaa laukka-apua. :D

Verkan jälkeen käveltiin hetki ja sitten alkoi hommat. Päätin taas keskittää energian pääasiallisesti laukan treenaamiseen. Laukannostot sujuivat edellistä kertaa paremmin, nyt Maaike oli ihan täysillä messissä ja hyvin avuilla.

Maaike on mukavan simppeli ja kiltti ratsastaa, toki sekään ei anna mitään ilmaiseksi. Mutta Topangaan verrattuna Maaike on aivan eri planeetalta: se ei kyseenalaista tai kysele onko pakko, ei väitä vastaan eikä näytä keskaria kesken kaiken. Vaikka Topangasta tykkään en voi olla myöntämättä etteikö välillä ole ihan kiva ratsastaa vähän erilaisella hevosella... ;)

Jag red fram på samma sätt som i fredags. Jag började med lätt trav, sen galopp längs spåret i lätt sits och sen lösgörande i arbetstrav. Maaike taggade till rätt mycket av att galoppera med frihetskänslan så efter det försökte hon hela tiden lyssna efter nästa galoppfattning. :D

Efter framridningen vilade vi lite och sen var det dags för arbete. Jag ville lägga fokus på galoppen den här gången också. Fattningarna var bättre än sist jag red henne, Maaike var liksom "med" och hon kändes vara fint framför skänkeln.

Det är så trevligt att Maaike är så simpel och snäll att rida. Dock så är hon ingen maskin och det krävs jobb även med henne. Men om man jämför med Topanga så är dom ju från två olika planeter: Maaike ställer sig inte på tvären och frågar om hon måste, hon säger inte emot och hon visar inte långfingret mitt i arbetet. Självklart gillar jag Topanga men jag måste ju erkänna att det är trevligt att ibland rida lite annorlunda hästar... ;)




Siinä laukkatyöskentelyn lomassa käytin vähän eri taktiikoita ja apuja Maaikeen. Istuin kunnolla satulaan ja ratsastin kohti ulko-ohjaa, välillä asetin hieman ulospäin ja muutaman askeleen jälkeen pyöristin sisäpohkeen ympäri. Ratsastin myös kunnolla eteen muutaman kerran pitkällä sivulla mikä vaati aika jämäkkää otetta ettei Maaike revi mua irti satulasta ja leviä pitkäksi. Ei sitä ehkä vielä voi kutsua hallituksi keskulaukaksi mutta pikkuhiljaa... ;)

Kun olin laukkaan tyytyväinen ratsastin vielä kunnolla ravia about vartin verran. Ihana kun mun vatsalihakset ovat kehittyneet sen verran ettei Maaikella ratsastus tunnu enää missään - kesällä mulla oli kolme päivää vatsalihakset kipeinä kun ratsastin ensimmäisen "kunnollisen" koulutreenin Maaikella. Eipä ole mennyt kuntosalitreeni hukkaan!

Olin aika tiukkana tätinä harjoitusravia mennessämme ja se kannatti. Maaike muuttui mielettömän hyväksi, oli pehmeä ja kevyt edestä ja imi hyvin kuolainta. Kokeilin ratsastaa avoa pitkillä sivuilla ja yllätyin miten helpolta se tuntui. Lopetin hommat ratsastamalla kahdeksikkoa kevyessä ravissa ja aina lävistäjällä eteen kunnon keskiravia. Katselin menoa peilistä ja wooou miten Maaiken jalka nousi. Uskaltaisikohan ensi kerralla kokeilla keskiravia alas istuen? Jos kokeilen niin siitä on sitten pakko kyllä saada video. xD

Jag använde lite olika taktiker under galopparbetet. Jag satt i sadeln ordentligt och red henne mot yttertygeln, ibland ställde jag henne lite utåt och efter några steg red jag henne runt innerskänkeln. Några gånger red jag fram på långsidan riktigt ordentligt och där behövde jag verkligen sitta stadigt i sadeln så att Maaike inte skulle rycka upp mig. Tror inte att man kan kalla det för en stadig ökad galopp riktigt ännu, men så småningom... ;)

När jag var nöjd med galoppen jobbade jag henne i traven ca en kvart. Jag är så oerhört tacksam att mina magmuskler har utvecklats så pass mycket att jag faktiskt kan sitta ner i Maaikes trav - i somras hade jag träningsvärk i tre dagar efter att jag hade ridit mitt första "ordentliga" dressyrpass på Maaike. Så det har verkligen varit till nytta att träna på gymmet 5 dagar i veckan!

Jag var ganska sträng i arbetstraven vilket var jätte bra. Maaike blev så fin, var mjuk och lätt på handen och sög fint på bettet. Jag testade att rida lite öppna på långsidorna och blev nästan förvånad över hur lätt det gick. Jag slutade ridpasset med att göra en åtta runt ridhuset och rida fram i ökad trav på diagonalen. Jag smygkikade lite i spegeln hur det såg ut och woooww vad fint Maaike lyfte på sina ben. Kanske jag vågar nästa gång testa rida i ökad trav nedsuttet? Dock så tror jag att det kommer se väldigt lustigt ut, får ju nästan försöka ta video på det. xD


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar