15 sep. 2015

Sardinia, part 3/3

Lauantaina luovutimme huoneen avaimen heti aamusta ja jo klo 10 olimme matkalla kohti Sardinian pohjoisrannikkoa. Ensimmäisenä pysähdyspaikkana oli Castelsardo, ihanan idyllinen pieni kaupunki vuoren/kukkulan päällä meren rannalla. Lämpöä oli ainakin +33 varjossa joten ylös kiipeäminen oli ERITTÄIN hikistä puuhaa. :D Mutta tykkäsin tosi paljon paikasta vaikka ei siellä oltukaan kuin lounaan syömisen ajan.

På lördag checkade vi ut på morgonen och redan kl 10 var vi på väg mot Sardiniens nordkust. Första platsen vi skulle stanna på var Castelsardo, en jätte mysig liten stad som ligger på ett berg/en kulle vid havet. Det var minst +33 grader varmt i skuggan så det var VÄLDIGT svettigt att klättra upp till staden. :D Men jag gillade den lilla söta staden väldigt mycket även om vi bara var där och åt lunch.

Rakastan näitä pieniä kujia! - Älskar dessa små gränder!

Näköala ei ollut hassumpi... - Utsikten var inte så dålig...

Castelsardosta ajoimme muutaman (kymmenen?) kilometrin eräälle todella isolle rannalle, San Pietro a Mare. Tämä oli sitä mitä me kaipasimme! Ranta oli alkupätkää lukuunottamatta lähes autio ja vesi kristallinkirkasta. Ostamalleni snorkkelille tulikin heti käyttöä. Meillä ei ollut ollenkaan pyyhkeitä mukana, mutta hätä keinot keksii - ilmakuivaus lämpöisessä tuulessa toimi ihan yhtä hyvin. :D Viihdyimme rannalla muutaman tunnin ja sitten jatkui matka.

Från Castelsardo körde vi några mil till en jätte stor strand, San Pietro a Mare. Det var precis vad vi behövde! Stranden var nästan tom när man gick förbi början och vattnet var kristallklart. Snorkeln jag hade köpt blev direkt väldigt populär. Vi hade inga handdukar med oss men vem behöver såna när man kan lufttorka sig i den varma vinden lika bra. :D Vi var på stranden i några timmar och sen fortsatte vi vår road trip.

Maisemat matkan varrella olivat kyllä mielettömän kauniit mutta tie oli ärsyttävän mutkainen. :D

Utsikten på vägen var så vacker men usch vad krokiga vägar det var. :D

Meidän päämäärä oli itäpuolella vähän Olbian yläpuolella sijaitseva Costa Smeralda josta olimme varanneet hotellihuoneen yhdeksi yöksi "läpikulkumatkaksi". Eli lähinnä että olisi joku paikka missä nukkua. Hotelli oli tosi kiva, Colonna Beach Hotel ja meidän hotellihuone oli mielettömän suloinen eikä näköalassakaan ollut moitittavaa. :D Paikka oli tosin "keskellä ei mitään" ja ympärillä ei ollut kovin montaa ravintolaa joten söimme illallisen hotellin ravintolassa. Hinta oli ihan ok, 35 € neljän ruokalajin illallisesta (per henkilö) mutta ruoka muistuttikin sitten lähinnä kouluruokaa... Heh. No saimmepahan vatsat täyteen pitkän päivän jälkeen.

Vårt mål var på östkusten, lite ovanför Olbia, Costa Smeralda där vi hade bokat en natt på ett hotell. Främst för att ha nånstans att sova. Hotellet var trevligt, Colonna Beach Hotel och rummet var väldigt gulligt och utsikten fin. Hotellet var dock "mitt i ingenstans" och det fanns inte så många restauranger runt om kring så vi åt middag på hotellets restaurang. Priset var helt ok, 35 € för en fyrarättersmenu men maten var som skolmat... Heh. Men vi fick iallafall mat efter den långa dagen.

Olin odottanut sunnuntaita todella paljon! Meidän oli tarkoitus etsiä kaunis ranta Costa Smeraldalta ja olla siellä sitten koko päivä. Tehtävä osoittautui aika haastavaksi sillä ensimmäiset rannat joilla kävimme olivat joko tylsiä tai aivan täynnä, mutta sitten löysimme tämän upean Petra Rujan joka oli vähän enemmän sellainen autioranta. Autolla ei päässyt perille ja lähdimme seikkailemaan kukkulan päällä menevää kuivaa hiekkatietä pitkin piikkipensaiden keskellä. Ensin ei vaikuttanut yhtään siltä, että tie veisi rannalle mutta sieltä me kuitenkin itsemme lopulta onneksi löysimme. Rannalla ei tosiaan montaa ihmistä ollut (täydellistä!!) ja vesi oli niin upean väristä.

Nästa dag var dagen jag hade väntat jätte mycket på! Vi hade planerat att leta efter en vacker strand på Costa Smeraldas kust och sen vara där hela dagen. Vi fick märka ganska snart att det är inte så lätt att hitta en bra strand, de första vi var på var antingen jätte tråkiga eller proppfulla. Men sen hittade vi den här underbara stranden som heter Petra Ruja och den var mer i vår stil, lite mer öde. Man kom inte fram med bilen utan man fick gå längs en torr grusväg bland taggbuskar. Först var jag helt säker att vi håller på att gå vilse men till slut hittade vi fram till stranden. Det fanns inte många människor där (helt perfekt!!) och vattnet var bara så underbart vackert.

Tässä Petra Ruja vähän ylempää siltä hiekkatieltä. - Här ser man Petra Ruja från grusvägen lite högre upp.

Olimme rannalla vajaa nelisen tuntia ja sitten oli aika ajaa takaisin kohti Algheroa. Metsästimme Olbian lentokentän läheltä Mäkkärin jossa söimme kovin eksoottisen lounaan. :D Ja sieltä sitten saaren läpi. Tämä tie oli onneksi todella suora ja kulki laakson pohjaa pitkin. Mulle tuli siitä jättimäisestä laaksosta mieleen joku dinosaurusmaailma. Kaunista oli!

Vi var på stranden drygt i fyra timmar och sen var det dags att åka tillbaka mot Alghero. Vi sökte upp Donken nära Olbias flygplats där vi åt en väldigt exotisk lunch. :D Och därifrån åkte vi genom ön sen. Den här vägen var som tur är väldigt rak och gick i en dal. Jag tyckte att dalen påminde om en dinosaurusdal. Det var jätte vackert där!

Check in hotelliin ja sen jälkeen taas kohti Algheron vanhaa kaupunkia ja illallistamaan. Tällä kertaa söimme Mirador-ravintolassa. Päätin kokeilla ensimmäistä kertaa elämässäni tonnikalafilettä mutta sain aika äkkiä huomata ettei se ollut ihan mun tyylinen ruokalaji vaikka purkkitonnikalasta tykkäänkin. :D Maistui liikaa kalalta, haha. Ravintola oli kuitenkin ihan ok, palvelu myös.

Vi checkade in på hotellet och gick sen återigen till Algheros gamla stan för att äta middag. Den här gången åt vi på en restaurang som heter Mirador. Jag ville testa tonfiskfilé för första gången i mitt liv men fick ganska snart märka att det är inte direkt min typ av mat även om jag gillar tonfisk på burk. :D Det smakade för mycket fisk haha. Men restaurangen var helt okej, servicen också.

Onnistuin myös bongaamaan muutaman hevosen reissun aikana. - Jag lyckades också hitta några hästar under vår resa.

Meidän kahden viimeisen yön hotelli, Alma di Alghero oli ehkä reissun kivoin. Kattoterassilla oli uima-allas ja näköalat olivat aika huikeat. Myös aamiainen tarjottiin katolla.

Vårt hotell för de två sista nätterna, Alma di Alghero var kanske den trevligaste. Det fanns en pool på takterassen och utsikten var ju helt makalös. Också frukosten serverades uppe på taket.

Viimeisenä iltana olimme tehneet pöytävarauksen The Kings Restaurant. Se on saanut parhaat arvostelut Tripadvisorin sivuilla ja pöydät ovat täyteenvarattuja lähes joka ilta, joten olihan se pakko testata. Ja pakko sanoa, että ruoka oli kyllä erinomaista. Varsinkin tämä pääruoan karitsanfilé oli aivan suussasulavaa. Jaksoin kyllä joka ilta ihmetellä, että miten nämä italialaiset eivät osaa laittaa ruokaa kauniisti esille, tämäkin on aika... Hauska. :D Mutta siitä huolimatta ruoka oli kyllä hyvää. Tänne kannattaa ehdottomasti mennä mutta pöytävaraus kannattaa tehdä jo edellisenä iltana.

För sista kvällen hade vi bokat ett bord från The Kings Restaurant. Den har fått bästa betyg på Tripadvisor och brukar vara fullbokat nästan varje kväll. Jag måste säga att maten var helt perfekt. Speciellt den här huvudrätten som vi båda åt, lammfilé som bara smälte i munnen. Dock så undrade jag varje kväll varför dessa italienare inte kan servera maten så att det ser fint ut, också den här ser ganska... Rolig ut. :D Men trots det så var ju maten god. Jag kan verkligen rekommendera den här restaurangen men det kan vara bra att boka ett bord kvällen innan.

Jälkiruoaksi mies halusi testata tötteröpizzaa. Aika random kuva, mutta idea oli mun mielestä niin hauska että pakko jakaa. :D

Till efterrätt ville min man ha en konpizza. Ganska random bild men idén var så rolig att jag bara måste visa. :D

Eli Sardinia. Suosittelenko? Ehdottomasti! Mielettömän kaunis saari. Tosin me ei nyt ehditty viikossa näkemään kuin ehkä 1/5 saaresta ja ajettiin kuitenkin about 500 km. Suosittelen vuokraamaan auton ja ajelemaan ympäriinsä, mä olisin tylsistynyt kuoliaaksi jos olisimme olleet koko viikon Algherossa. Rannat siellä (Lido ja Maria Pia) olivat aivan täynnä, haisivat ja varsinkin Lidossa hiekka oli epämukavan kovaa. Me ostettiin kirja jossa on lueteltu kaikki Sardinian rannat ja voin kyllä suositella sitä, sen avulla löysimme nämä muutamat vähän rauhallisemmat ja kauniimmat rannat joilla olimme.

Algheron vanha kaupunki oli todella viihtyisä. Palvelu ravintoloissa oli pääosin melko huonoa ja tarjoilijoita sai vinkata paikalle useamman kerran. Toisaalta tykkäsin siitä, että iltaisin sai kävellä rauhassa ilman että jokaisesta ravintolasta tuli joku sisäänheittäjä pakottamaan syömään.

Englannintaito oli täällä harvinaisuus ja muut turistit olivat pääasiassa italialaisia. Voin laskea kahden käden sormilla ne kerrat kun kuulin jotain muuta kieltä kuin italiaa. Käteistä voi olla vaikea saada ulos, me emme löytäneet kuin yhden toimivan raha-automaatin koko kaupungista. Myös postilaatikoista oli selkeästi pulaa ja vasta neljäntenä päivänä sain kortit postiin. :P

Menisinkö uudestaan? Ehdottomasti! Mutta eri puolelle saarta. Algheron kokemiseen riitti viikko oikein hyvin. Jos matkustamme Sardiniaan uudestaan, haluan mennä eteläpuolelle Cagliarin lähelle ja tehdä siellä samalla tavalla kuin tällä reissulla, eli auto vuokralle ja sillä tutkimusmatkoja eri paikkoihin. :)

Så, Sardinien. Kan jag rekommendera det? Absolut! Det är en väldigt vacker ö. Dock så hann vi ju se bara typ 1/5 under vår semestervecka och då körde vi ändå ca 500 km. Jag rekommenderar att hyra en bil och köra runt, jag skulle blivit helt uttråkad om vi skulle varit hela veckan i Alghero. Stränderna där (Lido och Maria Pia) var helt fullsmockade, luktade och speciellt på Lido var sanden väldigt hårt. Vi köpte en bok om Sardiniens stränder och den kan jag rekommendera att skaffa. Med hjälp av den hittade vi de stränderna som vi gillade.

Algheros gamla stad är väldigt mysigt. Servicen i restaurangerna är allmänt ganska dåligt och man fick vinka till servitriserna flera gånger så att dom kom. Men det finns ju ett plus med det, åtminstone får man gå i lugn och ro på kvällarna och behöver inte säga nej till varje inkastare.

Det var ganska få som pratade engelska där och nästan alla andra turister var italienare. Jag kan räkna med två händers fingrar de gånger jag hörde något annat språk än italienska. Det kan vara ganska jobbigt att hitta en bankomat, vi lyckades hitta en enda som funkade i hela stan. Också postlådor var en väldigt sällsynt syn och inte förens vår fjärde dag lyckades jag posta våra kort. :P

Skulle jag åka dit igen? Absolut! Men till andra sidan av ön. En vecka räckte mycket väl för att se Alghero. Om vi skulle åka till Sardinien en gång till skulle jag vilja besöka södra delen, bo nånstans nära Cagliari och därifrån på samma sätt åka runt till olika ställen med en bil. :)