6 sep. 2015

Sardinia, part 1/3

Meidän lähtöaamu oli kaikkea muuta kuin pirteä. Herätyskello näytti tältä. Ja koska mua aina jännittää reissuun lähtö niin en saanut nukuttua kuin ehkä 1-1,5 h ja sitten autossa vajaa tunnin... Yhh, en arvosta sellaista kyllä yhtään. Oli vähän väsynyt fiilis mutta onneksi Celsius pelasti edes vähän. Me lensimme Ryanairilla jonka kotikenttä on vähän kauempana sijaitsevalla Skavstan lentokentällä, joten senkin takia jouduttiin heräämään aiemmin. Oli muuten ensimmäinen ja viimeinen kerta kun lennän Ryanairilla, huh miten rasittavaa se oli. Maksan mieluummin enemmän siitä, että saa palvelua...

Morgonen då vi skulle åka var så seg. Väckarklockan såg ut så här. Och jag som alltid är så nervös före en resa kunde sova bara 1-1,5 timmar den natten och sen i bilen drygt en timme... Usch, sånt uppskattar jag inte så mycket. Jag var skittrött men tur det finns Celsius som räddade iallafall lite. Vi flög med Ryanair och deras flyg går ju från Skavsta som ligger lite längre bort från oss så därför fick vi vakna ytterligare lite tidigare. Det var första och sista gången jag flyger med Ryanair, tyckte det var super jobbigt. Jag betalar hellre mer av att jag får service...

Tässä lennämme juuri Korsikan yli. Luulin meidän jo olevan perillä ja ihmettelin miksi olemme yhä niin korkealla. Heh, maantiedon tuntemus olisko mitään? Lentoreitti oli kyllä todella kaunis, varsinkin kun lensimme Alppien yli.

Här flyger vi precis över Korsika. Jag trodde att vi är redan framme och undrade varför vi fortfarande är så högt uppe. Heh, skulle kanske vara bra att kunna geografi? Vår flygrutt var väldigt vacker, speciellt när vi flög över Alperna.

Tässä me vihdoin laskeudutaan Algheron lentokentälle! Yllätyin kuinka tasaista ja vihreää siellä oli.

Här håller vi precis på att landa på Algheros flygplats. Jag blev förvånad över hur platt och grönt det var där.

Lentomme oli puoli tuntia edellä aikataulua ja laukunkin saimme heti. Otimme taksin kohti hotelliamme jonne onneksi saimme jättää matkalaukut. Check in oli vasta klo 16 ja me olimme siellä kymmenen jälkeen. Ei muuta kuin bikinit päälle ja beachille! Söimme rantakahvilassa lounasta mikä osoittautui täydelliseksi flopiksi. Pizza oli kuivaa ja mun 10 euron munakas maistui aivan kamalalle. :D

Vårt flyg var en halv timme före framme och vi fick väskorna ganska fort. Vi tog en taxi till hotellet och fick lämna bagaget där. Check in var inte förens kl 16 och vi var framme lite efter tio. Så det var bara att klä på sig bikinin och gå till stranden! Vi åt lunch på ett strandcafé som visade sig vara helt skit. Pizzan var torr och min omelett som kostade 10 euro smakade hemskt. :D

Algheron lähellä olevat rannat Lido ja Maria Pia aiheuttivat kyllä ison pettymyksen. Pitkät ja hienot rannat kyllä, mutta aivan täynnä ihmisiä. Lidon hiekka oli kivikovaa ja siellä haisi mädäntynyt kananmuna. Maria Pia on kyllä kaunis ranta, mutta todella kapea joten se oli vielä täydempi. En ole ennen nähnyt sellaista rantakulttuuria kuin nyt tuolla Sardiniassa. 99% auringonottajista olivat italialaisia, he olivat rannalla aamusta iltaan ja kaikilla oli aurinkovarjot, teltat, tuolit ja härpäkkeet mukana. Meitä ei kauheasti huvittanut tunkea itseämme siihen ahtauteen joten tyydyimme kävelemään rannan edes takaisin ja matkaa kertyikin melkein 20 km. Huh. :D Illalla vielä kun kävelimme Algheron vanhaan kaupunkiin ja takaisin niin askelmittari näytti 25 km.

Stränderna Lido och Maria Pia som ligger nära Alghero var en stor besvikelse. Visst var dom långa och fina men helt smockfulla av människor. Lidostrandens sand var stenhårt och det luktade rutten ägg där. Fy... Maria Pias strand var dock väldigt vacker men också väldigt smal så den var ännu fullare. Jag har aldrig sett en sån strandkultur som nu på Sardinien. 99% av människorna var italienare som låg där på stranden från morgon till kväll och alla hade med sig parasoller, tält, stolar och andra prylar. Vi hade ingen större lust att trängas där bland solfiltarna så vi nöjde oss med att promenera stranden fram och tillbaka och det blev ju nästan två mil. Pust. :D Och på kvällen när vi gick fram och tillbaka till Algheros gamla stad så visade stegmätaren ca 25 km.

Ensimmäisenä iltana söimme ravintolassa jota työkaverini suositteli minulle: Trattoria al Refettorio. Se oli todella tunnelmallinen paikka! Ruoka oli ihan ok, ei mitenkään "mind blowing" ja palvelu oli mielestäni todella huonoa... Mutta voin kuitenkin suositella. :)

Första kvällen åt vi på en resturang som min jobbkompis rekommenderade: Trattoria al Refettorio. Det var ett jätte mysigt ställe! Maten var helt okej, inte så "mind blowing" som jag förväntade mig och servicen var ju väldigt dålig... Men jag kan ändå rekommendera stället. :)

Algheron satama - Algheros hamn

Italialaista jäätelöä tulikin sitten syötyä joka päivä. Niin hyvää!! :D Algheron vanhassa kaupungissa sijaitseva K2 olikin sitten vakiopaikka aina illallisen jälkeen. Ja toinen paikka mitä voin kovin suositella on Lido-rannan toisessa päässä sijaitseva Oops. Mä rakastuin sitruunajäätelöön, varmaan parasta mitä olen koskaan syönyt.

Jag tror jag åt italiensk glass varje dag. Så gott!! :D K2 som låg i gamla stan blev mitt stammisställe efter varje middag. Och ett annat ställe som jag kan rekommendera ligger i andra änden av Lidostranden och den heter Oops. Jag blev helt förälskad i citronglassen, måste vara den bästa glassen jag någonsin har ätit.

Vaikka olenkin nyt pidempään välttänyt gluteenia, niin oli ihan pakko saada yksi pizza kun nyt kerran Italiassa oltiin... Tämän ihanuuden söin Ristorante O:ssa jossa syötiin myös toisena iltana. Tunnelmallinen paikka, hyvä palvelu ja hyvää ruokaa!

Trots att jag har undvikt gluten nu under en längre tid så var jag helt tvungen att äta en pizza nu när man var i Italien... Den här skönheten åt jag på Ristorante O där vi faktiskt åt en annan kväll också. Mysigt ställe, bra service och god mat!

Ruoka sulateltiin aina kävelemällä ristiin rastiin näitä kauniita ja tunnelmallisia pikkukujia pitkin Algheron vanhassa kaupungissa. Tykkäsimme molemmat tästä kaupungista todella paljon. :)

Varje kväll promenerade vi på dessa vackra, mysiga små gränder i Algheros gamla stad. Vi tyckte båda jätte mycket om den här staden. :)