5 feb. 2017

Friisiori Rink esittäytyy


Nyt ovat kuviot ja tulevaisuus selvillä myös oripojan kanssa. :) Meillä on tosiaan yhteisiä tuttuja Rinkin omistajan kanssa (friisipiirit ovat pienet täällä Ruotsissa... :D), ja kuultuaan minun muuttaneen ja etsivän uutta vuokrahevosta laittoi hän mulle viestiä josko olisin kiinnostunut kokeilemaan hänen hevostaan.  Kävin tutustumassa Rinkiin ja omistajaansa ennen lomaani, mutta Rinkillä ei ollut vielä silloin sopivaa satulaa joten jätimme itse koeratsastuksen myöhemmäksi.

Rink on 4-vuotias Hollannista tuotu friisiori. Se on saanut Hollannissa ster-tittelin ja loppukesästä se lähtee Saksaan FPZV:n pari kuukautta kestäviin kantakirjaustesteihin, joihin toivottavasti minäkin ehdin mukaan! Niitä silmällä pitäen Rinkillä on siis paljon opittavaa. Olen tosi iloinen siitä luottamuksesta mitä omistaja mua kohtaan osoittaa kun halusi mut mukaan Rinkin tiimiin. Rink on aikalailla ikäisensä tasolla, mutta tarvitsee tietysti lisää kuntoa ja sisäistää enemmän ratsun asioita. Lisäksi näissä käyttökokeissa hevosen tulee hypätä 60 cm este"rata", joten myös esteet tulevat pikku hiljaa mukaan Rinkin viikko-ohjelmaan kouluratsastuksen, maastoilun ja ajamisen ohella. :)



Rinkin tämänhetkisellä tallilla ei ole maneesia ja ratsastuspohjat ovat mitä ovat, joten suoraan maastoon vaan koeratsastamaan nuorta oria. ;) Rink on kuitenkin maastoillut todella paljon ja on perus maastovarma, kiltti herrasmies. Tallin läheltä löytyy kilometrin pitkä ravirata jonne suuntasimme. Ihan mieletön rata, siis ihan kunnon yksityiskäytössä oleva ravirata keskellä metsää! Pohjakin oli aika hyvä pakkasesta huolimatta. Kävelimme kerran radan ympäri ja sitten omistaja jäi toiseen päätyyn odottamaan kun otin vähän ravia edes takaisin. Aluksi Rink oli ihan mielettömän innoissaan ja vähän ehkä jännittynyt mutta muutaman ravipätkän jälkeen se rentoutui, pärski ja hakeutui jopa eteen alas muutaman sekunnin ajaksi. :)

Vähän hassuja kuvakulmia haha, mutta tässä ovat meidän ensimmäiset yhteiskuvat :)

Omistaja kuvasi meistä myös yhden videon kun viiletimme ohi, en ole katsonut tätä äänien kanssa joten en tiedä kuinka paljon mun ääntä kuuluu... Tällainen höpöttelijä kun olen, niin kerroin ihan kunnon tarinaa Rinkillä siinä ratsastaessani jotta se pysyy rauhallisena... ;) Ajattelin ensin etten nyt varmaan uskalla vieraalla nuorella orilla lähteä laukkaamaan pitkin ravirataa heti ensimmäisellä ratsastuskerralla, mutta koska Rink rentoutui ja tuntui koko ajan paremmalta ajattelin, että miksipäs ei. Nostin laukan pois päin kotisuunnasta ja kahta ilopukkia lukuunottamatta meni tosi hyvin, Rink laukkasi rauhallisesti ja siirtyi raviin heti kun pyysin. :) Ihana heppa! Se pukittaa kuulemma melkein aina laukannostossa kun on niin innoissaan, joten toivottavasti se on vain tapa mikä häviää tässä vähitellen.




Olen kyllä ihan super innoissani tästä yhteistyöstä! Rink muuttaa maaliskuussa maneesitallille, joten sitten päästään treenaamaan kunnolla kun ei olla säiden armoilla. Tulen tosin ikävöimään tätä ravirataa, sellainen on ihan mieletön olla nuorta hevosta treenatessa. :) Uudelta tallilta löytyy onneksi myös jonkinlainen rata ja toki siellä on paljon paremmat treenimahdollisuudet, joten uskon muuton olevan ainoastaan positiivinen asia.



Joten näillä mennään - kolme hevosta joista kaksi projektia. On siis ihan kiva juttu, että voin jatkaa Maaiken kanssa ja pääsen välillä ratsastamaan "kunnolla". Tänään illalla meillä onkin tiedossa kouluvalmennus, odotan sitä innolla!

18 kommentarer:

  1. Vvau! Upean näköinen kaveri ��

    SvaraRadera
  2. Onpa hänellä näyttävä ravi! 😀

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo käynnissä tunsin, että nyt on kyllä isot liikkeet tällä hevosella. :D treeniä tosin tarvitaan paljon että Rink vahvistuu ja rentoutuu! :)

      Radera
  3. Uuh mikä tukka! Ihan mielettömän hienon näköinen herra, jään mielenkiinnolla seuraamaan miten teidän yhteistyö lähtee käyntiin :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. On kyllä aikamoinen tukkajumala nelivuotiaaksi! :)

      Radera
  4. Wau mikä tukkajumala ja ravi!! Ja aivan upeita kuvia <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tukkaa ja liikettä löytyy! :D Kiva kun tykkäsit kuvista, kiitos <3

      Radera
  5. Toppen! ♥

    Mielettömän upea nuori mies! Hienoa, että saat aloittaa tutustumiseen tähän kaveriin. Mielenkiinnolla tulen seuraamaan yhteistä matkaanne.

    Maarit L. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tästä tulee kyllä tosi kivaa! :)

      Radera
  6. On kyllä kerrassaan upea hevonen!
    Osaisitko neuvoa mua objektiivi jutuissa. Mulla on nyt perus Canon EOS 1100D ollut nyt kolme vuotta niinkuin Tamronin 70-300mm objektiivikin, mutta nyt olen ajatellut ostaa uuden putken. Eikö objektiivi tavallaan merkitse enemmän kuin runko?? Haluaisin nyt siis sellaisen objektiivin että mm määrä ois sieltä kittiputken luota jonnekin 200-250mm asti, 300mm on kuitenkin usein niin turha eikä sillä tuu kummoista laatua :D
    Kuvaan siis lähinnä (mustia) koiria ja Joskus hevosia/jotain muuta ja ehdoton maksimi hinta olisi 400€, niin mitäs olet tästä mieltä: https://www.rajalacamera.fi/sigma-eos-18-200-3-5-6-3-c-dc-macro.html
    Onko toi 200mm muuten miten "lyhyt"? Ensi viikolla olen menossa liikkeeseen kysymään vaihtoehtoja, mutta ajattelin eka kysyä sinulta :) Linkkaa toki objektiiveja jos löydät jotain joka voisi minulle sopia.. Onko sigma sinusta paras merkki, vai mikä?:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Voin mä ainakin yrittää neuvoa! :D

      Olen ehdottomasti sitä mieltä, että hyvä objektiivi tekee kuvan. Toki kameralla on myös osuutensa, luonnollisesti. Mutta objektiivilla saa paljon kompensoitua, kuten huomasin kuvatessani Horse Showta Canonin 70-200/2.8L IS II USM-objektiivilla. Se on mulla hankintalistalla heti seuraavana, ainut huono puoli että tuo maksaa reilu 2000 euroa uutena. :D

      Tamronilla ja Sigmalla on tuo sama versio huomattavasti halvemmalla (Tamronin saa ainakin Ruotsista n. 600 eurolla, Sigma on n. 1000 e).

      200 mm on mun mielestä tosi pitkä, en mä tarvinnut täyttä zoomia edes Friends-areenalla SIHS:iä kuvatessani... :) Tällä hetkellä mulla on perus maneesikuvausta varten Sigman 15-50/2.8, se riittää oikein hyvin tavallisen kokoisessa maneesissa. Mun perus zoomi on 17-135 ja se on mun mielestä tosi hyvä (tosin siinä on liikkuva f-arvo joten se ei sovellu hämärässä kuvaamiseen).

      Mä arvostan objektiivissa mahdollisimman korkeaa f-arvoa ja mielellään kiinteää, silloin pysyy kuvanlaatu hyvänä - valo ja terävyys vakiona, muuten kamera "päättää" sun puolesta f-arvon. Toi uusin Sigman 17-50/2.8 on hyvä hinta-laatusuhde, tosin kaipaisin vähän enemmän terävyyttä. En tosin tiedä onko mun objektiivissa vikaa, se lähtee nimittäin reklamaationa korjaukseen tällä viikolla koska epäilen ettei se oo ihan 100% kunnossa.

      Jos kuvaat potretteja, suosittelen lämpimästi Canonin 50mm/1.8. Ihan sika hyvä objektiivi ja hinta-laatusuhde on todellakin kohdillaan! Mä ostin siitä sen vähän paremman version jossa on f1.4, oon kuullut siitä paljon hyvää ja kaikki ammattikuvaajat suosittelee panostamaan mieluummin siihen. Hintaa on toki muutama huntti enemmän. Zoomia tässä ei ole, mutta mieletön valovoima ja terävyys! Oon kyllä kuvannut sillä paljon maneesissakin.

      Lempimerkki objektiiveissa on luonnollisesti Canonin omat kun Canonin kamerakin on, mutta Tamronin ja Sigman väliltä valitsen kyllä Sigman. Mutta jos rahaa on, kannattaa mun mielestä panostaa Canonin omiin. :)

      Apuaaa, tästä tuli nyt kilometrivastaus - jos haluat enemmän vinkkejä, laita mulle vaikka meiliä! :D Osoite löytyy sivupalkista. :)

      Radera
    2. Kiitos paljon vastauksesta! :) Toivottavasti löytäisin jonkun sopivan objektiivin ja Canon olikin mulla "listalla" seuraavana Sigman jälkeen (: Kiitos <3

      Radera
  7. Upea! Mikä karisma ja tahti, mieletön!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kyllä, hän tietää olevansa komea ori - herrasmies, mutta pilkettä silmäkulmassa <3

      Radera
  8. Ei voi muuta sanoo ku wau! Näyttääkö kuvissa vaan vai onko oikeesti kaviot todella huonossa kunnossa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wau oli myös mun ensimmäinen reaktio kun näin Rinkin. :)

      Tarkoitatko noita ratsastuskuvia? Niissä on tosi outo kuvakulma ja bootsit hämää. Mun mielestä kaviot näyttävät oikein hyviltä, viimeisessä kuvassa näkyy vähän paremmin. :)

      Radera
    2. No hyvä sit, kuva varmaan vaan hämää:)

      Radera