21 feb. 2017

Dags för svensk uppdatering?

Hej alla kära svenska läsare! :) Jag är så hemskt ledsen för att jag inte har skrivit svenska inlägg på länge nu... Så därför tänkte jag ägna ett helt eget inlägg till det! Som ni vet så har jag en gång i tiden varit hyfsat duktig på att skriva de flesta inläggen på två språk. Men tyvärr som alla andra, så lider jag av en kronisk tidsbrist kan man kanske säga och om det tar 30-45 minuter att skriva inlägget på finska så tar det minst hälften av den tiden till att få fram samma budskap på bra svenska utan dumma översättningsfel eller "försvenskningar" som man kanske kan säga. Och när man väl är färdig med det finska så lägger man bara ifrån sig datorn och är nöjd. :D

En bild från höstas som min kollega Jens tog

Vad är det som händer då? När har jag sist skrivit på svenska, shit kommer inte ens själv ihåg. :D Om man söker under hashtagen "dressyr" så kommer det upp ett inlägg från augusti. Aj då. Det var inte alls bra! Jag måste göra en förbättring här. 

Så ja, ni har kanske märkt att det har tillkommit ett nytt ansikte, eller en ny mule här på bloggen. Det är frieserhingsten Rink som jag har varit medryttare till sedan slutet av januari. Han blir fyra år nu i sommar så han är fortfarande en liten bebis som lär sig nytt hela tiden. Jag har ridit han typ två gånger i veckan nu och han har lärt sig jätte mycket på bara några veckor, bland annat att stanna med sitsen och sist gjorde vi väldigt fina övergångar mellan trav och skritt. :) Han lär sig jätte fort och har så mycket potential! Han har också en underbar personlighet haha med sina hyss, sitt iver att göra saker och lära sig nytt men sen är han också jätte snäll. Jag är lite som en hjälpreda till ägaren som hjälper med hans utbildning och så, för i höst ska han åka ner till Tyskland på bruksprov för frieserhingstar och vår stora förhoppning är självklart att han blir godkänd i den tyska stamtavlan!


Rink är också en jätte duktig körhäst!

Med Maaike rullar allt på som vanligt, hon är fin, har utvecklat sig bra under vintern och ska tävlas i dressyr i år igen. Jag ska kanske också starta någon tävling med henne så det kommer bli jätte kul och spännande! :) Nu i vår ska jag rida henne varannan fredag och kanske någon dag extra vid behov. Det jobbiga är att jag flyttade till Haninge i december och hon bor ju på Värmdö, så enkel resa dit är ca fem mil haha men vad gör man inte för en härlig, kär häst. <3


Ja så det är hur hästlivet ser ut just nu! :) Fullspäckat med två härliga svartingar. I privatlivet har det inte hänt något anmärkningsbart, eller ju så klart vi flyttade ju till en förstahandare i Haninge i december. Även om jag gillar Värmdö så har det varit jätte skönt, allt funkar här mycket bättre. Trafiken, pendlingen till jobbet (från nästan 3 h per dag ner till 1,5 h per dag), man har en minuts promenadavstånd till närmaste mataffär (förut hade vi 13 km) och 8 km till stallet... Men förutom det har jag inget speciellt att berätta. :D Längtar så klart till våren, men snart är det mars och sen kan man nästan säga att det är vår.

Ha det gott alla svenska läsare, jag ska ta tag i det här med svenska inlägg igen. <3

Ja hei rakkaat 100% suomenkieliset lukijat, blogi ei tosiaankaan ole muuttumassa ruotsinkieliseksi! Tämä oli vain tällainen "moikka"-postaus ruotsalaisille seuraajilleni, myös vastaisuudessa blogin pääkieli on suomi mutta koitan ehtiä ja jaksaa laittaa mukaan ruotsinkieliset käännökset aina kun aikaa on. <3

I väntan på våren, lite värme och sol från Florida där vi var i januari!

5 kommentarer:

  1. Nää ruotsiksi kirjoitetut postaukset tulee kyllä niin tarpeeseen lähestyviä kirjoituksia ajatellen! :D Eli ainakin täällä on yksi suomalainen, joka lukee kyllä nääkin :)

    SvaraRadera
  2. Täällä kans yks joka lukee mielellään näitä ruotsinkielisiä. :) ihan kauhean hyvä en ruotsissa ole mutta kaikki on harjoitusta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toivottavasti ymmärsit tästä jotain. :D

      Radera
  3. Hej! Det går bra även på svenska. :-) Är finskspråkig men har använt svenska dagligen på jobbet nästa 20 år. Och Equipage kommer hem till mig...

    mvh Maarit L. :-)

    SvaraRadera