3 feb. 2017

10 faktaa minusta

Perjantain myöhäisillan kevennyksenä kymmenen faktaa. Ja tällä kerralla täysin hevosetonta juttua, pieniä yksityiskohtia "oikeasta elämästä" - vähän ehkä erilaisia, ei niin tärkeitä ja kenties uusia asioita teille lukijoille. Yritin ainakin miettiä tähän sellaisia asioita mitä ei ihan heti tulisi mieleen muuten. Uniikki lumihiutale. ;)


Olen neuroottinen käsien pesijä. Ensimmäinen asia mitä teen kun tulen töihin - pesen kädet. Kun tulen kotiin, pesen kädet ensimmäisenä. Mua ällöttää se fiilis mikä käsissä (muka) on, kun tulee esim. töistä kotiin. Kaikki ne bakteerit junassa, metron liukuportaiden käsinojassa, työpaikan vessan oven kahvassa... ;) Uskon tämän tavan/neuroosin olevan osasyy siihen, etten ole melkein ikinä kipeä. Toisalta tallilla on ihan ok syödä paljain käsin karsinan siivouksen jälkeen? :D


Vähintään kerran päivässä yritän avata jonkun oven väärään suuntaan. Se voi olla meidän oma jääkaappi (aika ilkeä kapistus kun molemmilla puolilla on kahvan paikka), juna-aseman ovi, rappukäytävän alaovi, you name it. Jään myös turhan usein kiinni oven kahvoihin takista tai laukusta.


Ostan aina lentokentältä huulipunan. Näitä on nyt kertynyt viimeisimpien vuosien aikana melkoisen monta, sillä Helsingin lentokentällä on tosi hyvä valikoima tax freessä! Tästä tuli tapa niinä vuosina kun seurustelin nykyisen mieheni kanssa ja matkustin Ruotsiin välillä parikin kertaa kuukaudessa. Ihan jokaiselta lentomatkalta mulla ei ole huulipunaa/-kiiltoa olemassa mutta väittäisin, että jokaiselta viimeisimmän kahden vuoden ajalta kuitenkin. :) Lempparimerkkini on Dior, ja uusin Estée Lauderin puna on myös yllättänyt.


Olen oikeasti blondi. Ja mulla on monta mielipidettä tästä asiasta. Viihdyn paljon paremmin tummilla hiuksilla, mutta jatkuva värjääminen kyllästyttää ihan sikana. Mulla on luonnostaan tosi vaaleat hiukset ja ne kasvavat sika nopeasti, joten mulla näkyy juurikasvu jo kahden viikon jälkeen. Kolmen viikon kohdalla näytän kaljuuntuvalta ja koska olen laiska ja saamaton (ja säästän rahaa), värjään hiukset yleensä vasta neljännen viikon kohdalla. Ihan kotivärit käytössä, en ole käynyt kampaajalla yli neljään vuoteen. :D Leikkaan myös itse hiukseni (latvat muutaman kerran vuodessa), ja se kyllä näkyy. ;) 


Kävelen tosi nopeasti. Ja näin talvisin onkin sitten aina kiva jälkihiki päällä villapaidan ja untuvatakin alla kun on pinkonut extra vauhtia ehtiäkseen junaan... 7 km/h on perus kävelyvauhti juoksumatolla lämmitellessä.


Ja edellisestä päästäänkin seuraavaan kohtaan... Suurin päivittäinen ärsytyksen aiheeni ovat hitaasti kävelevät ihmiset (varsinkin kun useampi hitailija kävelee rivissä koko tien levyisesti) sekä ihmiset, jotka jäävät eteen pönöttämään esim. liukuportaiden alkuun/jälkeen. Tai omasta mielestäni pahin ihmisryhmä - ne, jotka alkavat etsimään matkakorttiaan metroporttien (ruotsiksi spärr, ne portit ennen metroa missä leimataan matkakorttiedessä tukkien koko sisäänmenon. Ärrmurr.


Olen muuttanut 10 kertaa sen jälkeen kun täytin 18. Ja nyt olen siis 26-vuotias, eli kahdeksan vuoden sisällä olen asunut 11 eri paikassa (ja kahdessa eri maassa). Huomion arvoisena asiana on se, että olen täällä Ruotsissa asunut kuudessa paikassa kolmen vuoden aikana. Joo, ei ole Tukholman asuntotilanteessa kehuttavaa kuten olen kerran videopostauksessa kertonut. :)


Rakastan kirpeitä herkkuja! Voin syödä sitruunan ja kirpeimmät karkit ilmekään värähtämättä. Missä Äx, Dragsterit, kirpeät remmit... Nam!


Olen mieluummin vartin liian aikaisin kuin viisi minuuttia myöhässä. Tämä on paljon toistettu ja jopa kliseinen neuvo esimerkiksi töitä hakiessa mutta ei turhaan! Olin kerran menossa haastatteluun Pasilaan. Muuten hyvä, mutta en ollut katsonut kummalla puolella Pasilaa toimisto on... Olin Itä-Pasilassa hyvissä ajoin, luullen olevani oikeassa paikassa. Vain huomatakseni paikan olevan LÄNSI-PASILASSA. Ehdin kuitenkin parin minuutin marginaalilla, joskin hieman hikisenä. ;) Ja nykyään itsekin välillä rekrytointeja tehdessä ajoissa oleva työnhakija saa ehdottomasti lisäpisteen.


Vihaan pyykin ottamista pois pyykkitelineeltä. Sen sijaan märän pyykin ripustaminen on jopa kivaa. Sinkkuvuosina napsin puhtaat vaatteet suoraan pyykkitelineestä eivätkä ne useimmiten ehtineet edes kaappiin asti. :D

Ihanaa viikonloppua sinulle! :)

12 kommentarer:

  1. 1. Tallibakteerit ovat niitä hyviä bakteereja. ;-)
    2. Nolointa on jäädä ovenkahvaan kiinni työpaikan kulkukortin kaulanauhasta... mutta vähintään kerran viikossa kokeiltava nolottaako. ;-)
    3. Lentokenttäostoksista on aivan liian pitkä aika... :-( Viimeisin huulipunaostos on Kampin Ruohonjuuresta, luomumerkki boho, sävy 309. :-) Lumenen huulipunasävyillä on ihanat nimet. ♥
    4. Täällä luonnollinen punapää. Henkisesti usein blondi, hyvällä tavalla. ;-)
    5. Hiljaa käveleminen on äärettömän vaikeaa! Minulta se onnistuu parhaiten luonnossa, metsässä tai meren äärellä.
    6. Helsingissä kävellään nopeammin kuin muualla Suomessa. Tämä on ihan tutkittu juttu. Päteekö Ruotsissakin: Tukholmassa turbovaihde, muualla leppoisampi tahti?
    7. Minä olen muuttanut 18-vuotispäivän jälkeen 9 kertaa - ikävuosia tosin on melkein tuplaten sinun vuotesi...
    8. Tykkään sitruunasta mutta nykyään nautin useimmiten tuorepuristetusta mehusta vedellä laimennettuna (kesyä, tiedän). ;-)
    9. Olen mielelläni ajoissa mutta valitettavan usein myöhässä mikä harmittaa ihan kamalasti. :-( Ajanhallinta? Ai että mikä?
    10. Kyllä sen pyykin vielä telineeltä pois saa mutta kuka viikkaisi kaiken nätisti kaappiin oikeille hyllyille...?

    Mukavaa viikonloppua!
    Maarit L. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hauskoja faktoja! :)
      6 - Kyllä täällä Tukholmassa ihmiset ovat äärimmäisen kiireisiä ja stressaantuneita. Metroja menee kolmen minuutin välein ja silti aina löytyy niitä viime sekunnissa kyytiin juoksijoita... :)

      Radera
  2. Toi on niiin ärsyttävää ku edellä menee joukko hitaita ihmisiä tai kun yrittää mennä kouluun ja porukkaa tulee samaa aikaa busseista ja kävelee sit koko pyörätien leveydellä ku joku norsulauma, jes yritäpä sit polkee siitä ohi ilman että osuu/jopa tarttuu jonkun reppuun ja koska olen suomalainen, niin asiasta ääneen sanominen/pyörän kellon soittaminen on aivan liian noloa!! :DD
    Yleensä jos edessä on paljon ihmisiä esim. kauppakeskuksessa ja ne kävelee hitaasti ja oon jonkun kaverin kanssa liikenteessä, niin kyllä minä oikein kovaan ääneen sanon kaverilleni esim. "ai että mä inhoan hitaasti käveleviä ihmisiä", kyllä siinä kohtaa päät kääntyy ja kamala mulkoilu TAI ne tekee tilaa että pääsen ohi TAI nopeuttaa vauhtiaan ja hidastaa taas ku oon menny ohi 8) Inhoan kävellä hitaasti, etenkin kun oon 180cm pitkä ni mun jalat ei ihan mitkää tappijalat oo XD Onneksi mä kehtaan vähän "huomautella" asioista ja piilovittuilu on best :DD
    Toinen minuunkin osuva kohta on toi että oon mieluusti ennen tasaa jo koululla vaikka koulu alkaisi 15 yli, koska jos tulee vähänkin myöhässä, niin se tunne on aivan kamala :D Kirpeät karkit ovat myöskin jees tosin mulla menee niistä kielen pinta sillee vähän "rikki" ni en sen takia oikein tykkää syödä niitä.. Käsien pesu on myöskin tuttua, pesen ihan liikaa ja siksi kädet kuivat ja verellä kovilla pakkasilla.. oon vähän liian ylihygieeninen mutta oon koittanu vähentää turhaa käsien pesua :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, mä sanon aina ihan kunnolla kovalla äänellä "URSÄKTA, KAN JAG GÅ FÖRBI" (anteeksi, voinko mennä ohi), varsinkin liukuportaissa on 99% ajasta joku jumittamassa siinä vasemmalla. Kunnolla vaan ääntä niin kyllä väistää. ;)

      Mullakin hajoaa kieli kirpeistä karkeista, harmi kyllä. :(

      Radera
  3. Kiva postaus :) Jotain postausta ruotsin ja suomen eroista, vaikka sellaisen olet tainnut tehdä jokin aika sitten (?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kiitos. :) Toivomiasi postauksia löytyy itse asiassa peräti kolme ja uusi tulee heti kun vain keksin tarpeeksi eroja. Niitä on tosin vaikea enää keksiä noiden postauksien jälkeen ja olen jo asunut sen kolme vuotta täällä, joten eroja ei ehkä tule enää niin ajateltua. :) Mutta yritän!
      Osa 1
      Osa 2
      Osa 3

      Radera
  4. Siis se on kyllä niin grr, kun jotkut kävelee hitaasti isossa letkassa ja vielä monessa rivissä... Tekee niin mieli tonästä kaikki kumoon :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha joo joskus mulle iskee sama fiilis mutta sitten vain huudan kovaan ääneen ANTEEKSI VÄISTÄISITTEKÖ KIITOOOOOS! :D

      Radera
  5. Toinen käsienpesijä ilmottautuu! Aina saa kuulla vinoilua siitä kun käsipyyhe on märkä jatkuvasta käsien kuivaamisesta :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mä kuivaan usein omaan kylpypyyhkeeseeni säästääkseni käsipyyhettä... ;)

      Radera
    2. Ja työpaikalla on "onneksi" paperi käytössä joten ketään ei haittaa neuroosini. :))

      Radera
  6. Mulla on ihan samoja tuo kirpeiden herkkujen himoitseminen, nopea kävely ja hitaista ihmisistä ärsyyntyminen :D Pitäisi itsekin tehdä tämän tyylinen postaus pitkästä aikaa, näitä on hauska lukea ja myös kirjoittaa :D

    SvaraRadera