10 feb. 2017

Florida

Oliko se unta? Siltä musta tuntuu aina palattuani kotiin lomalta. Satoja muistoja rikkaampana ja auringosta tankatun energian ansiosta jaksaa pitkään, mutta ihan oikeasti - nyt kolme viikkoa myöhemmin tuntuu kuin ei olisi missään ollutkaan. :D Rusketuksestakin voi enää haaveilla. ;)

Tämä loma oli kyllä ihan mieletön. En tiedä miksi, mutta mulla ei ollut ihan hirveän suuria odotuksia Floridaa kohtaan. Ehkä sen takia loma tuntui erityisen onnistuneelta? En ollut asettanut mitään vaatimuksia tai odotuksia. Tämä loma oli kyllä todella aktiivinen eikä paikalla ehtinyt olla oikeastaan ollenkaan. Pisimpään olimme samassa paikassa kolme yötä, ja sekin oli risteily Bahamalle = jumissa laivassa. :D Muuten olimme 1-2 yötä per paikka:
2 yötä Fort Lauderdalessa
2 yötä Key Westissä (kahdessa eri hotellissa)
1 yö Miamissa
3 yötä laivalla
1 yö Jupiterissa
2 yötä Fort Lauderdalessa

Fort Lauderdale

Moni on kysynyt mikä reissussa oli parasta. En osaa vastata, sillä kokonaisuus oli niin ihana. Mutta ehkä Key West, siellä oli niin ihana tunnelma. Myös risteily Bahamalle oli tosi kiva ja varsinkin siellä snorklaaminen - en ole ennen nähnyt vastaavaa. Aivan kristallin kirkas turkoosi vesi ja tuhansia erivärisiä kaloja. Jos lähtisin uudestaan Floridaan, tekisin tällaisen reissusuunnitelman:
1 yö Fort Lauderdalessa (tai Miamissa, mihin lento sitten laskeutuukaan)
3 yötä Key Westissä
5 yötä Bahamalla jossain ihanassa paratiisiresortissa
3 yötä Miami Beachilla

Key Largo

Me lensimme Norwegianilla ja maksoimme lennoista kahdelta yhteensä reilu 600 euroa (menopaluu, paikkavaraus, ruoat lentokoneessa, 20 kg matkatavarat). Ilman lisämaksuja lennot maksoivat vain reilu 400 e kahdelta! Lentoihin se halpuus sitten loppuikin, hotellit ovat nimittäin tuolla aika kalliita eikä niitä hotelleja varatessa ehkä heti tule mieleen, että jokaiseen hotelliin joutuu maksamaan 20-40 dollaria yöltä resort-maksun ja 30-40 dollaria pysäköintimaksun. Toisaalta huonompien ja hyvien hotellien hinnoissa ei ole niin suurta eroa, etteikö olisi kannattavaa asua neljän tähden hotellissa kahden tähden sijaan.

Lennot sujuivat paljon paremmin mitä olin pelännyt. Mulla on siis aika paha lentopelko ja lääkäri määräsi mulle tälle reissulle rauhoittavia. En oikein osaa paikallistaa mistä tämä pelko on saanut alkunsa, sillä olen lentänyt aika paljon elämäni aikana ja ennen jopa tykkäsin siitä. Nykyään lennän noin 6-8 edestakaista lentoa vuodessa enkä silti pääse pelosta yli. Tiedän kaikki faktat lentokoneista ja kuinka pieni mahdollisuus on, että jotain tapahtuu. SILTI olen kauhusta kankea joka ikinen kerta lentokoneen noustessa ilmaan ja siihen asti, että pyörät koskettavat taas kiitorataa. Selviän kyllä enkä jätä matkustamista väliin lentämisen takia, mutta se stressi ja pelko on jotain kamalaa. Nyt oli edessä pisin lentomatka mitä olen lentänyt (10,5 h meno ja 9 h paluu), ja olin kyllä niin iloinen että lääkkeet olivat mukana! En pelännyt kertaakaan lennon aikana ja onnistuin jopa nukkumaan kuusi tuntia paluulennolla. Voisin jopa väittää, että olen nyt päässyt lentopelostani eroon. No, se jää tietysti nähtäväksi seuraavalla reissulla, mutta fiilis on oikeasti tosi hyvä ja paljon luottavaisempi. Niin pitkät lennot enkä pelännyt ainuttakaan kertaa - ihan mieletön fiilis! :)

Jenkkeihin saapuminen ei käynyt ihan kivuttomasti, sillä lentomme oli pari tuntia myöhässä. Sen lisäksi kesti kauan päästä ulos koneesta ja sisään terminaaliin, ja maahantulotarkastukseen jonottamisessa meni myös toista tuntia... Pitkän matkustamisen takia olin varannut meille hotellin mahdollisimman läheltä lentokenttää ja olimmekin ensimmäiset kaksi yötä Fort Lauderdalessa rantahotellissa. Hotelli oli ihan kiva sijainti todellakin huippu, mutta vastarempatussa (?) huoneessa haisi home ja ilmastointi piti niin kovaa ääntä, että oli pakko sammuttaa se yöksi. Ensimmäisenä päivänä tuuli aika paljon ja meressä uimista ei suositeltu kovien aaltojen ja meduusojen takia. Rannat olivatkin ihan täynnä portugalinsotalaivoja ja rannalle huuhtoutuneita yksilöitä väistellessä ei kyllä tehnyt yhtään mieli uimaan.

Kolmantena päivänä lähdimme ajamaan kohti Key Westiä ja pysähdyimme lounaalla Key Largossa. Sää oli ihan mieletön, länpöasteita oli yli +25 ja aurinko paistoi. Lomaa parhaimmillaan!

Pitkä veden päällä kulkeva tie tarjosi upeat näköalat

Ensimmäinen hotellimme Key Westissä oli ihan kamala... :D Ihan surkeat yhden/kahden tähden hotellitkin maksavat siellä mansikoita, tämäkin maksoi 200 euroa yöltä. Hotelli oli kuin suoraan jostain vanhasta kauhuelokuvasta, ikkunoissa ei ollut laseja ollenkaan vaan pelkät hyönteisverkot ja suihku oli seinästä tuleva putki. Peruimme seuraavan yön ja maksoimme suosiolla tuplahinnan järkevästä hotellista. Kerranhan sitä lomalla ollaan... ;)

Key Westissä oli vapaana juoksevia kanoja joka puolella!

Key Westin tunnelma oli kyllä ihan erityinen. Vanhat puutalot, vapaana juoksevat kanat, kapeat kujat ja meren läheisyys olivat suorastaan maagisia. Harmitti vähän, ettei meillä ollut siellä enempää aikaa kuin yksi päivä jolloin kävimme snorklaamassa. Tänne pitäisi ehdottomasti tulla vähintään kolmeksi yöksi jotta ehtii näkemään paikkaa enemmän!

Key Westistä ajoimme Miamiin jossa olimme yötä loman parhaassa hotellissa. Voin lämpimästi suositella sitä muillekin - downtownin alapuolella sijaitseva Atton Brickell Miami. Hotelli on rakennettu aika hiljattain ja huone oli tosi kiva, muihin hotelleihin verrattuna ei kuulunut melkein ollenkaan häiritseviä ääniä ja huoneen tuoksukin oli oikein raikas. ;) Hotellin katolla oli uima-allas josta oli ihan mieletön näköala sekä merelle että kaupunkiin. Löytyi myös kuntosali jossa tamppasin menemään klo 23:30 Miamin valoja ihaillen. Ja sitten vielä ravintola - törkeän hyviä burgereita ja huippu aamupala!

Olisin mielelläni ollut tässä hotellissa useamman yön, mutta seuraavana aamuna suuntana oli Miamin satama ja risteily kohti Bahamaa. Me matkustimme Carnival-varustamon Victory-laivalla. Olisin halunnut Royal Caribbeanin risteilylle, mutta kaikki parvekkeelliset hytit olivat loppuunmyytyjä ja se on kuulemma näillä risteilyillä "se juttu". Ja näin jälkikäteen olen ehdottomasti samaa mieltä, oli ihan mielettömän upeaa kun omasta hytistä pääsi suoraan ulos ihailemaan maisemia ja ottamaan rauhassa aurinkoa. :)

Laivalla

Miami Beach

Koin pienen kulttuurishokin laivan kyydissä, sillä se määrä sairaalloisen ylipainoisia ihmisiä oli aika päätä huimaava. :D Muuten en pahemmin nähnyt näitä Jenkki-kliseitä, mutta laivalla, siellä niitä oli. :D

Monet Ruotsi-Suomi-risteilyt kokeneena en oikein tiennyt mitä odottaa tältä risteilyltä, mutta yllätyin positiivisesti. Ruoka oli tosi hyvää, palvelu ensiluokkalaista, drinkit super hyviä (päivän suurin ongelma oli minkä drinkin ottaisi seuraavaksi) ja laivakin ihan ok. Me vietimme enimmäkseen aikaa oman hytin parvekkeella (tylsät :D) ja kun ei tuullut liikaa niin laivan kannella aurinkoa ottamassa.

Miamin auringonlasku

Nassau

Saavuimme ensimmäisen yön jälkeen Bahaman Nassauhun jossa laiva oli ankkuroituna vajaa vuorokauden ajan. Itse Nassaun kaupungista en tykännyt yhtään - ihan liikaa turistirysä, päälle käyvät myyjät ja sottainen paikka... Mutta meidän päämääränä oli snorklaus, ja se oli kyllä yksi upeimmista asioista mitä olen kokenut! Niin kristallinkirkasta turkoosia vettä en ole muualla nähnyt. Okei, en olekaan snorklannut/sukeltanut kuin Teneriffalla ja Välimeressä, mutta silti. :D Tulisin mielelläni takaisin Bahamalle, mutta välttäisin Nassauta ja asuisin jossain paratiisirannalla.

Auringonlasku Atlantilla

Seuraavan vuorokauden vietimme merellä. Kävimme treenaamassa, otimme aurinkoa, söimme ja joimme paljon. Jossain vaiheessa vähän huolestutti kuinka paljon tällä lomalla lihoaakaan mutta hei, lomallahan sitä ollaan. :D Viimeisenä yönä koin kauhunhetkiä herätessäni aamulla neljältä kännykkääni saapuneeseen hätäviestiin "Nödmeddelande: Tornado warning in this area. Take shelter now.". Mikäs siinä sitten keskellä Atlanttia. Laiva keikkui jonkin verran ja ulkona näkyi salamointia. Voitte kuvitella miten paljon panikoin. :D Herätin mieheni ja soitin hädissäni respaan. Eikä meillä ollut mitään hätää, tornado oli kaukana ja myrsky meidän kohdallakin ohi. Kiva kiitos. No, sinä yönä ei sitten enää paljoa nukuttanut ja saapuessamme satamaan seitsemältä aamulla olin ihan valmis jo poistumaan laivasta. :D

Miami ennen auringonnousua

Laivasta ulostautumisen jälkeen otimme uberin lentokentälle josta haimme vuokra-auton. Meidän oli alunperin tarkoitus lähteä tässä vaiheessa kohti Orlandoa ja Disney Worldia mistä olin ollut alunperin tosi innoissani, mutta jostain syystä meitä kumpaakaan ei voinut vähempää kiinnostaa se (?? :D okei?), joten lähdimme ajamaan Palm Beachiin ja siitä edelleen Jupiteriin jossa vanhempani olivat käymässä ystävillään. Disney-rahat käytimme shoppailuun ja saimme majapaikan yksiltä tuttavilta. Winwin siis! ;)

Olin kuullut paljon Jenkeissä shoppailemisesta, mutta en tosiaankaan kuvitellut sen oikeasti olevan niin halpaa. Ostin seitsemän Ralph Lauren-paitaa ja maksoin niistä vajaa 190 e. Calvin Kleinin laukku maksoi 70 dollaria, Guessin farkut 39 $, kaksi paria Conversen tennareita yhteensä 38 $ ja ostin vielä paljon muuta. Kuka tuolla muka shoppailee edes normaaleissa kaupoissa kun outleteista saa tavaraa niin halvalla?

Olimme kaksi viimeistä yötä Fort Lauderdalessa. Tässä hotellissa oli reissun paras näköala! Saimme upgraden vähän parempaan huoneeseen josta oli upea näköala merelle. Vikat päivät sää pani parastaan, lämpöä oli +29 ja vietimme aikaa lähinnä rannalla viimeisistä auringonsäteistä nauttien. Olisin mielelläni ollut lomalla vielä kolmannen viikon. :D Vähän kyllä ihmetyttää miten me täällä pohjoisessa asuvat oikeasti selviämme pimeydestä ja kylmyydestä. Kaikki joiden kanssa asia tuli puheeksi Floridassa olivat ihan kauhuissaan. Heitä kauhistutti tosin yhtä paljon se, että kesällä ei tule pimeä ollenkaan joten tiedä sitten... :)

Tämä loma oli kyllä aivan ihana ja antoi paljon energiaa pimeimmän talven keskelle. Meillä kun ei ole ollut edes lunta kymmentä päivää enempää. :( Nyt yritetään selvitä tästä viimeisestä talvirupeamasta, kohta on maaliskuu = kevät! <3

Havaintoja Floridasta:

- Sipsivalikoimassa oli todella erikoisia makuja, mm. suolakurkku?
- Moottoriteiden varsilla oli ihan koko ajan pikaruokaravintoloita (siis tyyliin kilomterin välein) ja niihin oli selkeät kyltit.
- Moottoritiellä oli kuusi kaistaa molempiin suuntiin ja silti liikenne seisoi.
- Tippiä pitää antaa joka paikassa (ellei ole törkeä turisti, hehe), se on 18-22% ravintolalaskun loppusummasta.
- Shoppailu on sikahalpaa. Säästin varmaan enemmän rahaa mitä tuhlasin. :D
- Vessat ovat tosi alkeellisia. Yleisissä vessoissa ei ole pytynkansia, koppien ylä- ja alaosassa on isot välit ja ovenkarmissa isot raot. Suihkun olemattomasta paineesta ei sitten puhutakaan...
- Jenkeillä on ihmeellinen auktoriteetin ja pomottamisen halu. Tämän näki selkeästi varsinkin lentokentillä ja satamissa.
- Ihmiset tykkäävät tööttäillä autoa ajaessa, välillä ilman isoa syytä.
- Jenkit eivät osaa termiä alkuruoka. Ihan hyvin voisi mennä ravintolaan ja syödä pelkän alkuruoan, ne ovat nimittäin niin isoja ettei sen jälkeen tarvitse edes ajatella pääruokaa. Tein sen virheen nimittäin pari kertaa...
- Molemmille sukupuolille on vaatekaupoissa erilliset pukukoppialueet ja vastakkaisen sukupuolen alueelle ei saa mennä.
- 250 dollarin sakko odottaa jos pysäköit väärin invapaikalle. Ja ylinopeussakot ovat kaksinkertaiset tietyömaa-alueella tai koulun läheisyydessä.
- Sängyt pedataan ihan tyhmästi jopa hienoissa hotelleissa. Täkkipeitto on kahden lakanan välissä mikä on ihan hirveän epäkäytännöllistä ja peitot seikkailevat milloin missäkin yön aikana kun kyhäelmä ei pysy kasassa.
- Hotellit ovat yleisesti todella huonoja, jopa monet neljän tähden hotellit. Äänieristystä huoneiden välillä ei käytännössä ole ja monet hotellit haisevat homeelle.
- Aspat ovat yleisesti tosi ystävällisiä ja varsinkin vaatekaupoissa myyjät ovat todella avuliaita ja kutsuvat asiakkaita honey, darling jne.
- Alkoholipullot todellakin pidetään piilossa paperipussissa. :D

6 kommentarer:

1. Kiitos tästä, aiheutit mulle kauhean reissukuumeen! :D Meilläkin on ollut jo pidemmän aikaa suunnitelmissa tehdä reissu jenkkilään, joten kiitos noista kivoista vinkeistä ja huomioista. :) Saanpahan perusteltua miehelle vähän paremmin, miksi mennään vähintään neljän tähden hotelliin... :D

Svar
    1. Olisin voinut kirjoittaa vielä paljon muuta, asioita tulee mieleen aina välillä mutta sitten kun on postauksen aika niin olen unohtanut kaiken mitä en ole kirjoittanut ylös muistiinpanoihin. :D Mutta suosittelen ehdottomasti Floridaa matkakohteena! :)

Ja joo, hotellien hintataso ei ole tasoeroon nähden niinkään suuri: me maksoimme tuosta upeasta neljän tähden hotellista Miamissa reilu 200 e/yö, vastaavasti huonommat 2-3 tähden hotellit olivat n. 150-180 e/yö. :) Toki alue vaikuttaa hintaan paljon, rannalla hotellit ovat luonnollisesti tyyriimpiä.

Radera
  2. Huikean näköinen Florida!! :)
    Mie en oo koskaa käyny ulkomailla, ja oon kans yks lentopelkoinen (kannatti aikoinaan katsoa kaikki mahdolliset jaksot Lentoturmatutkintaa..) mutta lentokonehan on kaikista turvallisin kulkuneuvo, mutta aiheuttaako se eniten päästöjä kaikista kulkuneuvoista?
    Mulla on tullut myöskin mieleen, että kannattaako ulkomailla syödä lihaa? Tai siis lähinnä mietin, että onko se kuinka antibioottilihaa, kun kuitenkin jenkkilästä kyse? t. syön lähinnä riistaa :D
    Multa yksi päivä kysyttiinkin, että haluaisinko edes ulkomaille, kun en ole ikinä käynyt, niin vastasin, että en oikeastaan. Mutta saa nähdä tuleeko joskus käytyä lomareissulla, tai jos vaikka tulevaisuussa jokin työ on osittain ulkomailla, eihän sitä koskaan tiedä :D

Svar
    1. Mäkin olen noita lentoturmaohjelmia katsonut, hakenut netistä mahdollisimman paljon tietoa ja katsonut paljon videoita Youtubesta, en tiedä onko se helpottanut vai pahentanut pelkoa... :) Katsoin eilen Tom Hanksin uuden leffan Sully, mikä kertoo Hudson-joen lentoturmasta vuonna 2009. Olin kauhusta kankea puolet leffasta, mutta onneksi loppu oli onnellinen. :)

En ole perehtynyt antibioottikysymykseen ollenkana joten en osaa vastata siihen. Myös Jenkeistä löytyy onneksi paljon ekologisia vaihtoehtoja niin ruokakaupoista kuin ravintoiloista, jokaiselle siis jotakin. :)

Radera
  3. Oi, kiitos ihanista kuvista ja vanhojen muistojen aktivoinnista! :-)
    Matkakuume tässä nousee pakostakin...

Olen itse viettänyt ikimuistoiset kuusi viikkoa Floridassa kesällä 1985 (tiedän, olen ikivanha..) Lionsien nuorisovaihdon kautta. Tämä oli minulle varsinainen onnenpotku, sillä muuten taloudellisesti ei tuollainen loma olisi tuolloin ollut mahdollinen. Asuin suhteellisen pienellä paikkakunnalla, leskiäidin perheessä jossa oli kolme lasta: tytär Tammie joka oli samanikäinen kuin minä, pari vuotta nuorempi Julie sekä perheen kuopus Tom. Aivan ihania kaikki! ♥

Minulle on ehkä parhaiten jäänyt mieleen ihmisten ystävällisyys, social networking (kun olet naapurin naapuri tai ystävän ystävä, sinut vastaanotetaan avoimin sylin ja muutenkin ihmiset miettivät heti kenelle kaikille voisivat sinut esitellä), jenkkien positiivinen lapsenomaisuus, valtavat etäisyydet, isot ostoskeskukset, nähtävyydet ja parkkipaikat (selvisi heti miksi pitää muistaa minne on pysäköinyt autonsa) sekä huikean kokoiset ruoka- ja juoma-annokset (ensimmäisen medium coken jälkeen opin tilaamaan kaiken smallina tai extra smallina).

Minun lisäkseni samalla paikkakunnalla oli vaihdossa myös kaksi muuta suomalaistyttöä ja ihmiset olivat todella uteliaita ja kiinnostuneita tutustumaan meihin. Saimme runsaasti kohteliaisuuksia kielitaidostamme (jenkkien mielestä oli käsittämätöntä että niin nuorina olimme opiskelleet äidinkielen lisäksi 2-3 vierasta kieltä), hyvästä yleissivistyksestämme (kiitos suomalainen peruskoulutus!), kauniista käytöstavoistamme (välillä samanikäisiin amerikkalaisiin verrattuina vaikutimme psljon ikäisiämme vanhemmilta, aikuisemmilta) sekä eurooppalaisesta pukeutumisestamme (tämä huvitti meitä aina eniten, pukeuduimme ihan tavallisesti).

Minut tiedettiin hevostytöksi jo Floridaan saapuessani ja muistan miten luulin edelleen olevani unessa kun ensimmäisenä aamuna heräsin kavioiden kopinaan! Pääsin ratsastamaan lännensatulassa, hevoshuutokauppaan sekä parille todella isolle laukkahevosten kasvattamiseen erikoistuneelle farmille. Huikeaa!

Hienoa jos pääsit eroon lentopelostasi. Omani on laantunut mutten voi vieläkään sanoa nauttivani lentämisestä vaikka tiedän miten turvallista se on. Pelko iski minuun kun ukkosmyrskystä johtuva turbulenssi heitteli konetta ennen Lontoota sen verran että viimeisen puolituntisen ajan toivoin meidän vain pääsevän nopeasti maan kamaralle. Sääolosuhteet olivat niin huonot että jouduimme odottamaan jatkolentoa Jerseyn saarelle useamman tunnin, koska koneemme ei päässyt lähtemään Jerseyltä. :-( Onnekseni lento Jerseylle sujui hyvin, samoin paluulennot Suomeen. Lähtöä jännitän eniten, ilmassa pystyn ehkä jopa nukkumaan tai ihailemaan maisemia mutta vähäisetkin pomput palauttavat tuon yhden turbulenssin ja paniikin mieleeni. Nyt en ole vähään aikaan matkustanut. Lentämistä harkitsen kuitenkin nykyään enemmän ympäristön kannalta, pelon en anna estää unelmien toteuttamista.

Hyvää Ystävänpäivää!
    Maarit L. :-)

Svar
    1. Olipa kiva lukea muistelmiasi! :)

Juu, nuo isot annokset olivat kyllä pieni shokki vaikka olinkin lukenut asiasta. Tilasin Smoothie Kingissä pienen smoothien ja jaksoin juoda puolet... Lisäksi kauhistutti se esanssien ja makeutusaineiden tunkeminen jokaiseen sokerittomaan tuotteeseen. :) Moni ihmetteli meidänkin kohdalla juuri tuota kielitaitoa, että miten ulkomaalainen voi puhua melkein parempaa englantia kuin moni amerikkalainen? Ja vielä kahta muuta kieltä?

Mulle tulee aina koneen noustessa mieleen, että mitä jos nyt menee jotain pieleen? Ja ilmassa pelko tulee heti pienestäkin tärinästä. En tiedä oliko meillä erityisen hyvä tuuri (vai olinko niin lääketokkurassa :D), vai johtuiko koneen isosta koosta ettei turbulenssia ollut pahemmin ollenkaan. Suomi-Ruotsi välillä on melkein joka kerta paljon pahempaa pomputusta. Tulen kevään aikana käymään Suomessa ja innolla odotan lentomatkaa, ihan vaan sen takia että näen onko lentopelko hälvennyt. :) Toivotaan parasta!